Jag var alltså sne´…

I dag var jag med om en märklig händelse. Eller kanske det mer var en känsla. I eftermiddags var jag till massören och det var en nyttig timme som jag spenderade på bänken. Vänstersidan på ryggen var spänd och det hade jag förstås väntat mig. Under jul- och nyårshelgerna hade jag vad man nog kan kalla ryggskott och bitvis var jag så stel att jag fick sitta för att ta på mig brallorna. Efter massagen känns det bättre.

Men så hände det att massören rättade till mig så att jag skulle ligga rakt på bänken. Jag protesterade eftersom jag tyckte att låg helt rak. Och när jag låg rakt så tyckte jag att jag låg snett! Alltså är det något som ”drar” åt något håll och som gör att jag är – omärkligt för mig naturligtvis och förmodligen för många andra som ser mig – sned.

Nåväl, det ska bearbetas under kommande massager. En god stund ägnades också åt nacken och där finns det tydligen betydligt fler muskler och senor än vad jag har varit medveten om. Det gjorde ont, men det gjorde än mer gott. I fortsättningen ska nacken bearbetas mer i förhoppningen om att blodtillförseln uppåt ska stimuleras och gå lättare. Massören ställde till och med i utsikt att min tinnitus kan lindras som så blir fallet. Det vore verkligen något att se fram emot.

Massagen har varit dagens höjdpunkt. Snabb shopping på förmiddagen, lite Vinterstudion där Calle Halvarsson glädjande nog kom tvåa och Marcus Hellner femma. Nu så här på förkvällen noterar jag också att Skellefteå AIK vann borta mot Modo. Jag hade nog unnat Modo en eller två eller varför inte tre poäng. De har behov av att skramla ihop sådana.

Ute i världen ser jag att en jättestor skogsbrand härjar i södra Australien. Branden är, sägs det, helt utom kontroll och den sprider sig väldigt snabbt. För mig och alla andra som aldrig har upplevt en skogsbrand är det naturligtvis svårt att sätta sig in i situationen. Som alltid när man inte har egen erfarenhet. Men för dem som var med och bekämpade eller rent av levde i eller i närheten av den stora skogsbranden i Sverige i somras väcks säkert känslor av helt annat slag. Det är är ett inferno där elden slukar allt som kommer i dess väg.

Jag har också hört uppgiften att Libanon ska börja införa visumkrav för syrier som försöker fly från det fortfarande pågående kriget i landet. Libanon som har en befolkning på ungefär fyra miljoner människor har hittills tagit emot över en miljon flyktingar från Syrien. Nu ska den fortfarande starka strömmen av flyktingar begränsas eftersom Libanon helt enkelt inte orkar med att ta hand om alla som flyr kriget.

Jag tycker att det sätter lite perspektiv på den svenska debatten. Här är vi i runda slängar tio miljoner människor och vi tycker att det är mycket – alltför mycket tycker allt fler – när 80 000 sökt sig hit för skydd från kriget.

Människosmugglarna har hittat på ett nytt sätt. Två gånger på kort tid har nämligen utrangerade fartyg fyllts med flyktingar, framför allt från Syrien, och så har kursen ställts mot Italien. Besättningen lämnar sedan fartyget som får gå med autopilot rakt mot den italienska kusten. Båda gångerna har emellertid italienska myndigheter kunnat få stopp på fartygen och katastrofer – mänskliga och miljömässiga – därmed undvikits.

Antalet flyktingar som kommit till Italien över Medelhavet uppges vara 170 000. Tusentals har drunknat när de överbelastade och ranka flytetygen inte klarat krafterna i havet.

Och med detta avslutar jag dagens inlägg. Morgondagen blir intensiv. Då ska allt fixas inför avresan på måndag. Får väl försöka gå upp tidigt och vara strukturerad. Det ska nog gå, det också.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.