Ljud och sport

Det är lite fascinerande så här på kvällningen. När det är absolut vindstilla så hörs fotstegen från folk som går förbi. På gång- och cykelvägen som sträcker sig mellan Krongatan och Myntgatan är det ju folk hela tiden. Står jag på balkongen kan jag höra stegen – förmodligen därför att de flesta har broddar – på kanske uppåt 200 meters avstånd. Faktiskt att jag hör stegljuden innan jag ser någon komma.

Nu kan det här variera starkt förstås. Jag har läst om och någon gång hört någon förklara hur ljudet vidarebefordras på olika sätt vid olika väderförhållanden. Det måste vara gynnsamt väder för att höra ljud på avstånd nu. Det räcker med det konstaterandet eftersom jag inte tänker ge mig in på att försöka ta reda på mer i detalj.

I dag gjorde Calle Halvarsson bra ifrån sig när han kom tvåa på 15 km klassiskt under skidtouren. Men det var samtidigt kul att se hur Petter Northug kastade sig fram under loppets absoluta slutskede och spurtade ifrån de övriga. Han är stark på upploppet och verkar ha hittat tillbaka till gammalt gott slag. Det har ju inte gått så där väldigt bra för honom under de senaste vintrarna annars.

Och så ser jag att Anders Forsberg har fått sparken som huvudtränare för Modo. Per-Erik Johnsson efterträder honom. Det är ju lite kul att det är två före detta tränare för Skellefteå AIK som byter av varandra. Mina höga tankar om Anders Forsberg förblir höga eftersom han tydligen i samband med att han fick foten går ner ordentligt i lön och tar andra uppgifter i klubben under de fyra månader som återstår av säsongen. Han ska inte jobba med A- och juniorlagen utan får andra sysslor. Han propsade inte heller på att fortsätta under nästa år som det ursprungliga kontraktet gav honom möjlighet till.

Det tycker jag är att ta ansvar för en klubb som man känner väldigt mycket för.

Allt är nu förberett för avfärden söderut i morgon. Jag tar det i etapper. Dottern först i Sundsvall, sedan Stockholm och därefter Kairo.

Till vi hörs igen… Ha det gott.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Ljud och sport

  1. Håkan Svensson skriver:

    God fortsättning, Ola!
    Men; på vår TV kom Calle H trea, möjligen har vi fått bromsolja i ledningarna?
    Håll ut!

    • olatheander skriver:

      Rackans… Rätt av dig Håkan. Det var ju dagen innan som han kom tvåa. Men kul att han pallade trycket och tog sig upp på pallen igen.

Kommentarsfältet är stängt.