Publiceringsvägran i Norran

Inte förrän väldigt sent i går kväll, strax innan det var dags för sänggående, blev jag varse vad som under dagen hade hänt i Paris. Ett terrordåd mot satirtidningen Charlie Hebdo resulterade i tolv personer som brutalt sköts ihjäl. Tre terrorister stormade in på tidningens redaktion under ett redaktionsmöte och sköt vilt omkring sig. Efter rapporterna att döma, åtminstone de som jag har möjlighet att följa (CNN och BBC), var det något av ett insiderjobb eftersom de tre terroristerna uppenbarligen visste vilka som skulle vara med på mötet och exakt var det hölls. En nästan militärisk, i alla fall välplanerad, aktion.

Hela världen fördömer dådet. Jag har förstått att alla länder även i Nordafrika, däribland Egypten, instämmer i fördömandena. Det hänger naturligtvis intimt samman med att dessa länder bekämpar islamistiska strömningar och ser såväl al Qaida och IS som dödliga hot mot sina samhällen. Ja, mot alla samhällen.

Satirtidningen Charlie Hebdo har tidigare varit utsatt för attentat. 2011 sattes eld på redaktionen och många av deras medarbetare, vassa journalister och utomordentligt skickliga politiska tecknare, har haft polisskydd. Tidningen har genom åren aldrig tvekat att i teckningar och text driva med alla slags föreställningar som finns. Tidningen har varit och är en nödvändig och hälsobringande krydda i det öppna samhället där demokrati och yttrandefrihet råder.

Genom åren har jag förstått hur provocerande teckningar kan vara. Både på Sundsvalls Tidning och på Norran har jag mycket intimt arbetat med cartoonister – Hassib al Jassem och Tecknar-Olle. Reaktionerna på illustrationerna de gjorde blev ibland mycket starka. Och det finns faktiskt anledning att påtala att ett par av Tecknar-Olles teckningar inte publicerades. Det var efter det att jag slutat som ansvarig utgivare, så besluten var andras. Men de teckningarna – en hade internationellt tema och illustrerade den franske presidenten Sarkozys åtgärder mot romer – ansågs tydligen för ”farliga” att publicera. Jag förstod verkligen inte de publiceringsbesluten, men kunde inte agera för att ändra dem heller.

Så även i stillsamma Skellefteå har det förekommit, som jag ser det, ingrepp i yttrandefriheten. Detta utifrån perspektivet att det gick bra att publicera TT-artiklar om det skedde, men inte en teckning som med sina streck bättre än tusen ord visade vad som hände.

Kanske är det just detta, att skickliga och begåvade cartoonister kan sätta fingret på den ömma punkten, som så retar – i detta fall – militanta islamister, som i grunden bara är mördare och banditer. Och i andra, icke tidigare omtalade fall, räddhågsna ansvariga utgivare i norra Sverige.

Jag hoppas verkligen att fransk eller europeisk polis får tag på våldsverkarna från Paris. Och jag vill tro att myndigheterna runt om i EU nu tar krafttag mot de strömningar som tar sig uttryck i att unga muslimer rekryteras till de dödsbringande organisationer som grundar sig i en totalt sned och missvisande uppfattning om vad Koranen predikar. Att bekämpa denna rekrytering och den våldsideologi som lockar frustrerade och många gånger outbildade ungdomar är inte lätt.

Men någonstans tror jag att grunden för rekryteringen ligger i det utanförskap som finns i alla samhällen och som nu i den långdragna lågkonjunkturen i Europa ser ut att växa. Det är en utmaning för de demokratiska krafterna i alla länder och för att nå ett positivt resultat krävs det, tror jag, insatser på alla nivåer. Från det högst personliga planet där de som vill ha ett mer deltagande, humant och demokratiskt samhälle på arbetsplatser och runt köksbordet pläderar för det och försvarar dessa idéer till relationer mellan länder. Det finns ju inom EU länder där repressiva och demokratifientliga strömningar dominerar även regeringspoliken. Ungern är ett exempel på det.

Nåja, nog om detta för tillfället. Vinden tycks ha mojnat i Kairo. Kanske är det trevligare utomhus i dag än i går när jag kom hit. Tids nog går vi ut och då blir jag väl varse hur det är.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.