Tre timmar i bil

Dagen har till en väldigt stor del tillbringats sittande. Och precis som jag förutspådde så blev det en tur på sex timmar innan vi var färdiga med våra tre besök på stan. Först till översättaren och så vidare till svenska ambassaden. Vi träffade förste ambassadsekreterare Anita Seiz som hjälpte oss. Det gjorde också en lokalanställd kvinna och mot en liten avgift fick vi ett papper som bekräftade vad våra andra handlingar visste att berätta.

Det var kul att besöka ambassaden även om det var ett kort besök. När jag var här med Vänsterpressföreningen i samband med att det första demokratiska valet skulle äga rum efter den så kallade demokratirevolutionen, blev vi inbjudna till ambassaden där vi bjöds på mat, massor av information och mycket trevligt umgänge. Om jag får tid – vilket jag inte tror att jag får den här gången – ska jag försöka boka en träff med ambassadrådet och biträdande chefen på ambassaden. Det finns väldigt mycket att prata om och mycket information att suga upp som jag kan ha nytta av.

Nåväl, från ambassaden bar det iväg till områdets huvudkontor. Också där blev vi väl mottagna och det ser ut som det kommer att ordna sig – tack vare översättningen och inte minst skrivelsen på engelska och arabiska från ambassaden. Det som nu återstår är att avvakta besked när ärendet granskats och det hoppas vi blir gjort den här arbetsveckan. Och då blir det väl en ny bilfärd till andra sidan stan och kontoret för att hämta de färdiga papperen.

På väg från områdets huvudkontor valde chauffören en väg som gick genom Kairos centrum. Bara att ta sig förbi Tahrir-torget tog över en halvtimme i anspråk, vilket säger lite om bilköer och tät trafik. Inne på gatorna ligger avgaserna tungt och jag fick både ont i halsen och tårar i ögonen när vi sakta rörde oss framåt. En timme och 45 minuter tog resan från kontoret och ”hem” till Rehab. Totalt satt vi i bilen över tre timmar (f-n på den tiden åker man ledigt från Skellefteå och till Örnsköldsvik och nu kom vi bara in till centrum och tillbaka). Ryggen tog en del stryk och när jag väl har pallrat mig ur bilen får jag gå dubbelvikt en stund innan jag är uträtad igen. Men det är inget att orda om eftersom besvären är någorlunda snabbt överståndna.

Eftermiddagen och kvällen hittills har varit stillsamma. Så lär det nog förbli. Lite shopping och tv. Men vad som hänt i stora världen har jag inte ännu en aning om. Det är kallt hemmavid har jag förstått och det har kommit en hel del snö. Det senare tycker jag är bra. Men kylan hoppas jag ger med sig till dess att vi kommer hem nästa vecka. Eftersom jag åkte ner hit i bara kavajen, så kanske jag investerar i en rock. Vi får helt enkelt se. I dag var det så skönt att jag kunde ta av mig kavajen och njuta en stund i värmen. Det ni…

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.