Klargörande i intervju

Dagen har varit stillsam med en del shopping i området. Här finns två gallerior och det är märkbart för mig som bara kommer hit en gång om året att något hänt. Köpviljan hos kunderna är inte så stor och det är heller inte så många kunder i affärerna som det har varit tidigare år. Att det är så beror naturligtvis på att ekonomin i landet har fått sig en smäll som landet nu så sakteliga börjar hämta sig från. Detta är bara en känsla som jag har fått när jag talat med människor omkring mig.

En del av dagen har jag ägnat åt att sitta vid datorn. Det är ju mycket som hänt i världen – läs Frankrike – den senaste veckan. Det är ju det som har speglats i våra medier och som visats i direktsändning hur mycket som helst i de internationella kanalerna. Jag förstår och försvarar den väldiga uppmärksamheten när det gäller terrordåden i Paris. Det var ett angrepp på vårt demokratiska samhälle och på press- och yttrandefrihet. Den efterföljande gisslansituationen där fyra personer fick sätta livet till har tolkats som ett angrepp mot judar och judendomen, vilket bland annat i dag har fått stor uppmärksamhet när offren begravdes i Israel.

Uppmärksamheten från de internationella medierna om de fruktansvärda dåden och terrorn i nordöstra Nigeria som islamistgruppen Boko Haram utövar är däremot minimal. Vid en massaker i en stad kan upp emot 2000 personer ha slaktats. För de offren ordnas inte några manifestationer mot våld och terrorism. Kan det bero på att det är afrikaner som mördats..? Jag tycker det är väsentligt att ställa den frågan.

Allt som hänt späder på och ökar islamafobin. Alltför många och dessvärre allt fler drar likhetstecken mellan islam och terrorism. Ingenting kan vara mer felaktigt. Omkring en och en halv miljard människor runt om på jorden bekänner sig till islam. Islamisterna som utövar terror och våld är en liten minoritet – i alla de olika organisationerna inklusive Hamas och Hizbollah, al Qaida, Boko Haram, Isis och andra finns kanske (exakta uppgifter finns av naturliga skäl inte) 100 000 människor. Av dessa är inte heller aktiva våldsverkare.

Mot den bakgrunden blev jag glad över att se en intervju med religionshistorikern och professorn Reza Aslan i CNN. Kika gärna på den och ta till er argumenten. Professorn klargör sambanden på ett lysande sätt och slår fast att islam som den utövas och tolkas i Saudiarabien verkligen inte är densamma som hur man ser på islam i Indonesien. Religionerna i sig är neutrala när det gäller våld. Det är onda människor, och de finns inom alla religioner, som utövar våld och förtryck.

Då och då tänker jag på det lågintensiva kriget mellan protestanter och katoliker på Nord-Irland som pågick i decennier mitt i Europa. Inte talades det då i allmänna termer om att kristendomen var en religion som pläderade för våld.

Nog om detta för tillfället. Jag kan tro att det finns skäl och kommer att finnas skäl att återkomma till ämnet.

I DN ser jag att Riksrevisionen ska inleda en granskning av hur staten sköter sina företag. Många, många miljarder har gått förlorade i urusla och äventyrliga affärer och det finns verkligen anledning att genomföra en sådan granskning som Riksrevisionen nu har inlett. En del av de statliga företagen kan vara väl skötta – jag har inte någon detaljkunskap om hur alla sköts – men rent allmänt har jag en uppfattning om att staten, landsting och kommuner inte är särskilt goda företagare.

Dock tycker många politiker och tjänstemän (som inte sällan får positioner i företagen) att det är ”kul” att driva företag. De kan då tillägna sig en del fördelar som inte finns i de traditionella departementen, förvaltningarna och nämnderna. Dessutom är det lättare att låta locket ligga på eftersom det bevars handlar om affärer och affärshemligheter. Jag vet kommuner där inte ens oppositionen får veta vad som äger rum i de kommunala bolagen.

Nu är det slut på ordandet för i dag.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.