Ny stadsfärd i dag

Två dagar efter det att vi hade varit inne i stan till områdets kontor var det dags igen att hämta papperet som visar att vi är gifta. Så det blev en ny resa i dag med samma chaufför som tidigare. Det är alltid lite praktiskt. Han vet ju vart han ska.

I dag tog jag med mig kameran för att kanske kunna dokumentera en del av trafiken som jag så ofta talat om och som jag är fascinerad av. I dag valde chauffören att ta det som kallas för ringvägen – en motorväg som går runt hela Kairo. Där går det undan – till dess att det blir stopp. Vi passerade Ikea som öppnade förra året eller om det var i slutet av 2013. Några av våra bekanta har varit där och handlat och det skulle vara kul att åka med dem dit för att äta potatis och köttbullar med lingon. Eller någon annan maträtt som klassas som genuint svensk.

DSC01927

Bilden visar hur det har kört ihop sig lite på motorvägen. När vi lämnat den för att komma till kontoret körde vi genom mer genuina delar av staden. Där är det väl så trångt och vi hade just passerat en affär där de sålde nya bilar och vi pratade om varför folk köper nya bilar när bara blir repade och buckliga så snart de lämnar bilhandeln. Då blev vi påkörda lite grann bakifrån av en som inte uppmärksammade att vår chaufför faktiskt låg lite före och hade ”förtur” när han svängde en aning.

Jodå, det blev tio minuters högljutt grälande och en polis kom dit för att medla. Det blev bara repor även om det lät som om mycket skulle ha gått sönder. När chauffören satte sig i bilen igen (inget hände mer än att de blev arga på varandra och ingen betalade den andre någonting) muttrade han något om att den andra trodde att han hade en Mercedes fast det bara var en lika skruttig bil som taxin. en intressant upplevelse var det i alla fall.

DSC01949Här har vi stannat eftersom chauffören var bussig nog att låta mig gå ut och fotografera. Vi är på en bro över Nilen och jag tog några bilder som jag inte laddar upp här. Däremot blev jag intresserad av vad ett par personer gjorde nere i vattnet. Det såg ut som om de skar vass eller något sådant. Det måste ha varit väldigt kallt att stå i vattnet i alla fall. Stackare.

Här hade jag tänkt visa bilden på de som stod i vattnet. Två gånger har jag försökt lägga in den men båda gångerna har försöken avbrutits. Kanske är det något i den som inte passar sig för publicering..?

Eftersom jag blev väldigt less nu på att bilderna inte kan läggas in, så slutar jag också skriva. Vill inte datorn och förbindelsen, så vill inte jag heller. Fast jag är lite glad över att i alla fall två bilder kom med…

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.