Knäppt av oppositionen

Nu är det hög tid att skriva några rader. Dagen har erbjudit sysselsättning av olika slag, även om det inte är något att egentligen skriva om. Dagen har helt enkelt rullat på och den har varit god mot oss. Lite, lite äventyrlig har den varit då vi bland annat skjutsats runt av en av våra bekanta. Hennes bil är väldigt liten, vilket är ett bekymmer för mig, och det är ett under att den faktiskt går. Den startar, den kan växlas och det finns bromsar. I sina bästa stunder och i nedförsbackar kan den nog komma upp i 60 knyck. Men det är inte farten som förskräcker. Utan mer det faktum att chauffören ser varje gatukorsning som en total överraskning i tillvaron. Onekligen är det en upplevelse – om jag säger så och begränsar mig till det.

I nyheterna ser jag att statsminister Stefan Löfven tycker att det är mycket märkligt att alliansen och Sverigedemokraterna tydligen bestämt sig för att rösta ned regeringsförslaget (som har stöd av Vänsterpartiet) om att utreda frågan om vinstförbud i välfärdsföretag. Det vill oppositionen göra eftersom det inte är en budgetfråga.

Det har oppositionen visserligen rätt i. Att föreslå en utredning vars första resultat ska presenteras nästa år någon gång är verkligen inte en budgetfråga. Men jag håller med Stefan Löfven i hans irritation över agerandet. Det handlar om en utredning och regeringen med stöd av Vänsterpartiet är väl ett år eller mer ifrån ett förslag, som först då kan bli en budgetfråga.

Att en samlad opposition säger nej till en utredning är synnerligen märkligt. Och för mig obegripligt. Genom agerandet säger oppositionen, alliansen och Sverigedemokraterna, att vissa frågor inte ens för utredas och det för åtminstone mina tankar till agerandet i totalitära stater där vissa tankar inte ens får tänkas. Det känns främmande och skrämmande.

Och därmed får det vara slut på mina rader. Och glada för det är säkert de som tycker att jag skriver för långt. I morgon blir det att börja förbereda för de jobb som ska göras och levereras i början av nästa vecka och som absolut måste vara klara innan vi åker hemåt igen.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.