Solen tog ordentligt

I dag har det varit den vädermässigt bästa dagen hittills under min vistelse. En blå himmel utan moln och därför generöst med solsken. 20 grader i luften och tämligen vindstilla. Efter ett par ärenden på förmiddagen blev det därför besök på klubben där jag garanterat var den ende som satt i skjortan med uppkavlade ärmar vänd mot solen. Där satt jag och läste ut boken jag hade med mig och där satt jag och tittade på människorna som var runtomkring mig.

Nu så här på kvällningen ser jag att jag har fått plikta för det. Solen är stark även om det är mitten av januari och jag har fått en knallröd färg i ansiktet. Jag snackade nyss med dottern på Skype och hon nämnde bara så där i förbigående att det är tur att jag har vitt skägg så hon ser att ansiktet är ovan den röda tröjan jag har på mig. Annars skulle det bara vara en röd massa där i rutan.

I morgon kan jag nog tillåta mig att inte hela tiden vända mig mot solen. Vill ju inte gärna bränna mig sönder och samman i nyllet. För i morgon och på tisdagen ska det bli än varmare och lika strålande sol. Det är ju typiskt att det blir bra väder när man ska dra iväg hemåt till snön och kylan. Hittills har ju inte vädret varit något att tala om. Kalla vindar och temperaturtoppar på bara 14–15 grader under korta stunder. Så har det inte varit någon gång tidigare när jag varit här. Men – man ska uppleva allt och jag klagar verkligen inte. Det är toppen här. Inte minst värmer generositeten och vänskapen som våra vänner står för. Och så är det alltid.

Dagen började med att vi kollade CNN som sände långa inslag från påvens mässa i Manilla på Filippinerna. Det tycker jag var mäktigt. Många miljoner människor följde mässan på plats trots det dåliga vädret. Nu tror jag inte att det spelar någon roll för troende katoliker att den nuvarande påven verkar vara en person som står sina trosfränder väldigt nära. Påven som symbol har alltid i alla tider haft en stor dragningskraft och många troende vill vara nära honom. Och då menar jag att de vill vara på samma plats som honom.

Fick förresten inte Alimak för ett antal år sedan uppmärksamhet över hela världen när påven hissades upp i Alimak-hiss för att bättre kunna synas? Jag är osäker på om det verkligen var så, men jag minns vagt bilden av påven och Alimaks logotype bakom honom. Och det för mig in på ett annat minne av något som hänt. Kanske var det Sundsvalls Tidning, kanske var det en annan tidning. Men körledaren Kjell Lönnå från Sundsvall var med sin kör i Rom och hur det nu begav sig så fick Lönnå (och kören?) audiens hos påven. Fast i tidningen var rubriken: Påven fick träffa Lönnå.

Så blir det när man är stor på hemmaplan.

Jag har också jobbat en sväng här på kvällen, vilket nog kan glädja min uppdragsgivare, som har ett mail att se fram emot under förmiddagstimmarna i morgon.

I morgon eller senast på tisdag blir det mer jobb. Fast jag lovar att jag kommer att utnyttja dagarna och kvällarna till annat som jag gillar lika mycket som jag tycker om att jobba. Det går för övrigt hand i hand – allt jag upplever kan jag få nytta av i framtiden. Kanske.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.