Flera nya kontakter i dag

Ännu en absolut fantastiskt strålande dag. Rutinerna är ungefär desamma, vilket innebär att vi traskar upp till souken och gör en del ärenden tidigt på förmiddagen när det är relativt lugnt och efter det blir det klubben. Vardagarna där bjuder mest på en lång rad unga mammor som har sina barn med sig. De barn som inte går i skolan, vill säga. Och så finns där lite äldre, pensionerade medborgare som sitter i sina stolar, läser tidning eller bara är tysta samtidigt som de njuter av en kopp te eller kaffe.

Själv tog jag mig samman och reste mig upp ur stolen. Och så anträdde jag den 800 meter långa tartanbanan och vandrade i ökad takt fem varv på den. Det blev fyra kilometer och det kändes gott. I och för sig går vi en hel del här men de extra kilometrarna satt verkligen inte i vägen.

Vi träffade också en av höjdarna på klubben och jag var nyfiken på utbyggnaden av den. Jodå, de två fotbollsplanerna ska vara klara i maj och under året kommer än fler saker att stå klart. Nästa år ska utbyggnaden vara helt klar. Då kommer det att finnas en taktäckt pool av lagunformat att vara klar omgärdad av trevåningshus som kommer att erbjuda många olika typer av träningslokaler inklusive ett gym. Det senare måste jag besöka när det blir klart så att jag kan jämföra med Friskvårdskompaniets gym som jag ska börja frekventera igen när vi är hemma. På klubbens område kommer det också att anläggas en så kallade eateria där en rad restauranger kommer att finnas med förhoppningsvis lika många olika utbud som restaurangerna är.

Vi gick också förbi 50-metersbassängen i dag. Det var väldigt varmt och skönt i vattnet och jag blev faktiskt sugen på att bada. Jag har ju plaskat i det vattnet tidigare och fick lust att göra det igen. Om inte annat för att jag skulle öka på antalet badande. När vi var där var det bara fyra-fem som simmade där.

Upp till souken igen för att käka kousheri och under kvällen har vi träffat på en läkare som var jätteglad att lära känna oss. Han var helt entusiastisk och berättade om alla sina besök i Europa på olika läkarkongresser, men i Sverige har han aldrig varit. Det skulle inte förvåna mig ett dugg om han kommer och hälsar på någon gång och gör han det så är han hjärtligt välkommen. Han är kirurg och kanske skulle man kunna fixa ett studiebesök på vårt lasarett..?

Han trodde mig i och för sig inte att solen kan vara uppe dygnet runt norr om Polcirkeln under sommaren. Men kommer han under den tiden så ska han få se.

Nu återstår bara en hel dag här och det börjar dra ihop sig till att förbereda packning. Det jobb jag ska göra, ska jag börja med efter att det här inlägget är klart. Jag har ju tid att fortsätta i morgon.

Så nog för i dag. Nu blir det jobb.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.