Sista i kvartetten går

I dag meddelade Kristdemokraternas ledare, Göran Hägglund, att han inte ställer upp till omval. Han lägger av som partiledare efter elva år. I riksdagen har han suttit sedan 1991 och så länge är det väl ingen riksdagsledamot i dag som har suttit. Men det vet jag inte säkert. Antingen rättar mig någon eller också kollar jag vidare senare, när jag skrivit klart.

När han slutar är det också slut på alliansen som den såg ut när den bildades hemma hos Maud Olofsson 2004. Först var det Lars Leijonborg, den dåvarande folkpartiledaren, som försvann. Sedan lade alliansens ”morsa” Maud Olofsson av. Och efter valet i höstas meddelade Fredrik Reinfeldt att han skulle sluta. Den senare abdikerade omedelbart även om han formellt slutade som partiledare nu i januari i samband med att Anna Kinberg Batra valdes till hans efterträdare. Så nu slutligen Göran Hägglund som fortsätter fram till extra partitinget i april någon gång.

Gissningsvis är det bara en tidsfråga innan Folkpartiets ledare Jan Björklund tröttnar på trycket mot honom och slutar han också. Det var inte särskilt kul att se hur han – var det i går? – vägrade debattera i Aktuellt med ungdomsförbundets Frida Johansson Metso om partiets förslag till integrationsfrämjande åtgärder.

Att Göran Hägglund slutar tycker jag är lite synd. Men allt har sin tid och det är självklart hans beslut som gäller. Jag har inte någon koppling till Kristdemokraterna, vilket jag inte har till något annat parti heller för den delen. Men jag har åtskilliga gånger träffat och pratat och intervjuat Hägglund och jag gillar honom starkt. Precis som jag gillar en del andra politiker. I hans parti finns och har det funnits flera personer som jag har haft god kontakt med – inte minst då Hägglunds företrädare Alf Svensson samt Maria Larsson.

DSCN0743

Göran Hägglund när Kristdemokraterna hade sitt riksting i Sundsvall. Foto: Ola Theander

Göran Hägglund har alltid varit lätt att ha göra med som journalist. Han har alltid svarat rakt på raka frågor och han har alltid haft väldigt nära till skratt. Flera gånger har vi suttit och delat dåliga vitsar, vilket vi nog båda har uppskattat.

Vem som kommer efter honom vet ingen i dagsläget. Det må bli en fråga för valberedningen, men jag tror att det är många som skulle vilja bli hans efterträdare. Jag avstår dock från att spekulera.

Dagen i övrigt då? Jag har ingenting att klaga på. Snötäcket har växt en decimeter. Uppskattningsvis. Det är vackert ute och jag tycker att det är smått fascinerande att de ibland klena grenarna på rönnarna och andra träd kan balansera kanske en decimeter snö. Må det vara vindstilla till morgondagens ljusa timmar så kanske jag kan ta en bild på det. Å andra sidan är det mängder av människor som tar väldigt vackra vinterbilder. Dock vill jag ha något minne bevarat för mig själv. Jag behöver ju inte dela med mig av en sådan bild.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.