Svårt förstå Grekland

Tänk att Skellefteå var ett resmål i SVT:s På spåret i kväll. Jag plockade resmålet på åtta poäng och fick sedan ytterligare sex poäng på delfrågorna. Litteraturfrågorna gick jag bet på även om det var nära. Jo, jag försöker alltid följa På spåret. Det är en annorlunda frågelek som har många, många år på nacken och det är precis lika roligt varje gång att försöka pricka in resmålen och delfrågorna som följer. Ibland har det gått jättebra för mig här hemma i soffan. Ibland har jag inte skrapat ihop särskilt många poäng. Men vad gör det? God underhållning som man dessutom kan lära sig något av är inte så tokigt.

Dagen har varit god. Jag var nere på stan i förmiddags för att bland annat köpa biljetter till Monica Lindgrens Lyckligare nu. Det ska bli både kul och intressant att se hennes föreställning. Många pratar om den och jag tror att trycket på biljetter är stort. Jag blir inte förvånad om hon får göra än fler föreställningar. Om hon nu har tid med det, för hon har många järn i elden hela tiden som det verkar. Och allt får hon gjort, vilket jag är inte så lite avundsjuk på.

Fredagskorsordet i DN, tvättstugan och så lite överraskande för mig – shopping – på eftermiddagen. Tidig kväll hade jag en timme med massören. Det var verkligen välbehövligt. Allt sittande – och sittande snett i timtals i Kairo i taxin – hade slitit på ryggen och vi kom överens om att ta kortare kurer med tätare mellanrum för att få bort spänningarna som tydligen finns i höften. Det var en verkligt skön timme i alla fall som gjorde väldigt gott.

I DN läser jag på webben att den nye finansministern i Grekland, Yanis Varoufakis, säger nej till fler lån från Internationella valutafonden (IMF) och EU. Han säger inte bara nej till lånet på 65 miljarder kronor utan uppger att han inte vill träffa representanterna från IMF och EU.

Det är ju oroande på ett sätt. Skälet till att den nya regeringen inte vill ha pengar är att lånet är förbundet med en rad krav på reformer, som Syriza – det parti som vann valet och nästan fick egen majoritet – inte tänker genomföra. Som det ser ut, om jag har förstått saken rätt, så innebär den grekiska regeringens nej till lånet att landet snart står utan pengar. Och hur då regeringen kan genomföra den återställarpolitik som partiet lovade i valet är en fråga som alla ställer sig. Utom den nya regeringen, som har en blind tro på att de fixar skivan.

Nej, jag förstår inte hur grekerna ska klara av det. Att folk är väldigt trötta på åtstramningar, arbetslöshet, lägre löner och pensioner är förståeligt efter flera år med ständiga nerdragningar och bantningar. Men löften som Syriza har gett i valet är högre löner, högre pensioner och återanställning av personal till offentliga sektorn. Det går bara inte ihop utan pengar – egna eller lånade. Nu finns snart varken egna eller lånade pengar och vill det sig illa kan det bli väldigt ”hett” i Grekland när folket ser och förstår att regeringen inte kan leverera. Skulden i dagsläget till EU och IMU är svindlande 2850 miljarder kronor. Det är en tung börda som förmodligen inte kommer att lättas genom en skuldnedskrivning. Särskilt inte om den grekiska regeringens löfte är att strunta i alla reformer och krav på ökad effektivitet för att i stället återgå till den politik som var grunden till att landets ekonomi havererade.

Utvecklingen där blir mycket spännande att följa.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.