Välkommen nederbörd

Enligt den pålitliga uppdateringen och statistiken från Balders väder så har snötäcket under det senaste dygnet växt mycket. Jag höll nästan på att skriva lavinartat. Nu är det 99 centimeter och sedan dess har det säkerligen kommit en centimeter till. Faktiskt har vi inte haft så mycket snö sedan i slutet av mars 2010 när vi toppade med nästan 120 centimeter. Allt enligt Balderskolans väderstation. Jag tycker att det är fascinerande och det är säkerligen roligt för entreprenörerna som sköter snöröjningen också. De senaste vintrarna har ju inte inneburit särskilt många inkörda kronor, men i år ser det bättre ut för dem.

Att de inte riktigt hinner med må man ha förståelse för. När det kommer mycket snö under kort tid och dessutom i hård vind som skapar stora drivor, är det inte lätt att åstadkomma ett acceptabelt resultat. Knappt har de gjort fint förrän det ser ogjort ut. Men timmarna i maskinerna blir många och det unnar jag dem verkligen. Branschen är ju tuff.

Tidigare i dag såg jag från fönstret att grannarna var ute och skottade fram sina bilar. Så när jag bytt från pyjamas till gångkläder vid middagstid så gick även jag ut med skyffeln. Det var länge sedan jag höll en snöskyffel i händerna, men i stort sett var det en upplyftande erfarenhet – om uttrycket tillåts. Och det är ju inte hela världen att skotta undan plogkanten bakom bilen. För det var det enda jag gjorde. Förmodligen har det blivit en ny sådan till i morgon bitti när bilen faktiskt ska luftas. Men jag har ju drift på alla fyra hjulen så då behöver jag kanske inte skotta.

Jag har också sett att kommunen varit ute och fräschat upp skidspåren på motionsslingan här utanför. Det hade kommunen inte något för. Jag har inte sett en människa åka skidor i spåret i dag. Däremot har jag sett flera snöskotrar här på Krongatan och det är ju ett betydligt smartare sätt att ta sig fram i dag än att åka bil. För gatan är ännu inte plogad. Undrar förresten om tidningarna kommer i tid i morgon bitti. Dagens Nyheter kom inte i dag och jag är högst tveksam om tidningen ens kom från tryckeriet i Umeå i natt.

I veckan som gick lyssnade jag en dag på P4 Västerbotten och då talade man om Poppy, den lilla ponnyn som fungerade som ridskolehäst i Umeå en gång i världen. Den hästen är nu 39 år och jag mindes namnet på hästen eftersom dotter Moa satt på dess rygg ett antal gånger när vi bodde i Umeå. Det måste ha varit 1987-1988 någon gång. Jag berättade detta för dottern och självklart mindes hon hästen. Dessutom letade hon fram bilder som togs på henne när hon red.

03560029

Jodå, nu minns jag bättre. Men blir lite full i skratt när jag ser hennes uppvikta jeans. Jag hade ovanan att alltid köpa för stora kläder åt dottern för att hon skulle kunna ha dem längre. Lysande logik tyckte jag, men alla garvade åt mig och mina konstiga idéer. Å andra sidan har jag aldrig varit fena på storlekar och vet knappt vad jag själv drar när jag någon enstaka gång ska köpa något. Dock vet jag att de storlekar jag en gång hade tenderar att vara alltför små (runt midjan i alla fall) nuförtiden.

Dagens snackis – vädret – har jag ordat om. Och det får väl räcka för i dag. Såvida inte något inträffar eller jag inte hör något som jag plötsligt vill ha en åsikt om…

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.