Rökstopp i bandy-VM

Tydligen spelas det bandy-VM igen. I alla fall B-VM och än en gång så spelas det i ryska Sibirien. Närmare bestämt i staden Chabarovsk. Det somaliska landslaget i bandy från Borlänge är med ännu en gång och har så vitt jag förstår spelat två matcher. I den första blev det torsk med 1–12 mot Tyskland, men glädjen var helt ofantlig över det mål som Abdisalam Hassan Warsame gjorde. Han drog till ett skott från 40 meter som på – enligt rapporten – ”på något märkligt sätt” letade sig i mål. I den andra matchen blev det också stryk. Dock framgår inte av texten på dn.se vilket landslag som somalierna spelade mot då.

Men det finns andra ”knorrar” som dn.se vidarebefordrar från B-VM i bandy. Kina är med för första gången. Också Kina har en svensk förbundskapten i Hans Elis Johansson. Somalias boss är ju Pelle Fosshaug.

Johansson har en del att brottas med. Efter matchen mot Mongoliet, som vann med 3–2, tillkallades polis. Anledningen var att kineserna rökte i omklädningsrummet och i duschen så att det blev alldeles dimmigt av all rök. Johansson berättar att när laget tränade hemma i Harbin så satt spelarna och rökte i avbytarbåset. Inför matchen mot Somalia har det införts rökförbud i omklädningsrummen och duschen.

Kinas spelare är lite äldre. Tanken från början var att stommen i laget skulle utgöras av det kinesiska juniorlandslaget i ishockey, men det laget åkte till Universiaden som kan liknas vid ett student-OS, så det blev ett annat hopplock av spelare. Dock är Kina storfavoriter i matchen mot Somalia.

Jag vet inte om några av spelarna i ÖSK var rökare när jag intresserade mig för bandy under mina tidiga ungdomsår i Örebro. Dock såg jag aldrig någon av mina idoler – Gunnar Ring, Orvar Bergmark, ”Stockis” Kihlgård och Olle Sääw – gå omkring och blossa på stan. Hur de gjorde i omklädningsrummet och i duschen har jag inte en aning om.

Men rökare har det funnits bland många idrottsmän. Visst var det väl så att Arne Borg, simmaren, på sin tid alltid gick omkring med en cigarr i mungipan? Och visst var Patrik Sjöberg, höjdhopparen, också rökare? Säkerligen finns det – eller rättare sagt fanns det –många, många fler idrottsmän som rökte då, eftersom man då för tiden inte alls var så bekant med riskerna.

Dagen i övrigt har bjudit på röntgen på sjukhuset och på jobb. Samt förstås en tupplur och lite bilkörning. I morgon blir det en ny dag som jag ivrigt ser fram emot utan att det står något särskilt på agendan.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.