Spännande i politiken

En bra dag går mot sitt slut. Jag har jobbat, vilket alltid är lika roligt, och jag har suttit vid datorn. Sent på eftermiddagen åkte jag också ner till Norrvalla för att kika lite på Sunnanås träning. Det var kul. Det har ju kommit en hel del nya tjejer till laget och så småningom ska jag väl lära känna igen dem. Några bilder tog jag också. I sinom tid kommer jag väl även att bli flitigare på klubbens blogg.

Det är väl ganska tydligt för de allra flesta som följer med i politiken att något håller på att hända i Folkpartiet. Partiledaren Jan Björklund känner helt säkert av en ökad press. Från olika håll i partiet har det nu allt oftare under senare tid ställts krav på hans avgång. Han själv avfärdar kritiken och menar att han har brett stöd i partiet, vilket väl varje ledare måste säga intill dess att denna hans egen sanning inte längre är sann.

Att han är pressad visade han med eftertryck i den Aktuelltsändning som ägde rum för ett tag sedan när han vägrade diskutera med en partikamrat om partiets – eller var det bara hans – förslag till hur integrationen ska kunna förbättras. Det gav ett mycket märkligt intryck när Björklund satt för sig själv och svarade på frågor, men inte tog debatten. Det var konstigt och för mig obegripligt. Är det så högt i tak i partiet så borde väl partiledaren våga och vilja möta en företrädare som har en annan åsikt.

Nu ser jag att partiets avdelning i Sigtuna har blivit den första att kräva partiledarens avgång. Det görs i en motion till landsmötet som är i höst. Jag har fått en känsla av att Jan Björklund dessförinnan kommer att känna sig tvingad att meddela att han inte ställer upp till omval vid landsmötet och att därmed valet av ny partiordförande blir det viktigaste beslutet som landsmötet får ta. Men vi får se hur allt utvecklas. Dock skulle det förvåna mig mycket om Björklund väljer att ta strid om ordförandeposten och förmodligen gå mot ett nesligt nederlag.

Jag har också en annan känsla när det gäller svensk inrikespolitik. Nämligen att regeringen inte kommer att hålla särskilt länge. Åsiktsskillnaderna mellan Socialdemokraterna och Miljöpartiet är i vissa frågor väldigt stora och konflikterna ligger i öppen dager. När det gäller kärnkraften så säger Socialdemokraterna att ingenting kommer att hända med den, medan Miljöpartiet gick till val på och fortfarande förfäktar åsikten att två kärnkraftverk ska börja avvecklas den här mandatperioden.

I dag var det en annan fråga som visades upp där splittringen är total. Nämligen frågan om det svenska försvarets samarbetsavtal med Saudiarabien ska fortsätta. Statsminister Stefan Löfven har sagt att avtalet ska omförhandlas men fortsätta gälla. Miljöpartiets företrädare säger att avtalet absolut ska sägas upp och snarast upphöra.

Hur den frågan och kärnkraftsfrågan ska lösas inom regeringen återstår att se. I båda fallen kommer endera partiet att få lägga sig för den andra parten och jag tror inte att det blir Socialdemokraterna som viker ner sig. Det fick partiet göra i alldeles för hög utsträckning (enligt mitt förmenande) i samband med att partierna snabbt och väldigt summariskt kom överens om ett gemensamt regeringsprogram; ett program som uppenbarligen inte var särskilt genomarbetat. Nej, det blir Miljöpartiet som får ta smällen om partiet väljer att helt anpassa sig till Socialdemokraternas uppfattning. En eller ett par sådana smällar kan möjligtvis tas, men till slut kommer Miljöpartiet att inse att man förlorar alltför mycket på att sitta i regeringen.

Därför tror jag mig ana att Miljöpartiet snart nog kommer att lämna sina platser i regeringen för att i stället – som tidigare – agera troget stödparti åt en socialdemokratisk minoritetsregering. Men att då ha friheten att driva sin egen politik och den politik som partiet gick till val med.

Nog om det. Väldigt dramatiska bilder har i dag kablats ut över världen med planet som med nöd och näppe klarade husen och sedan vek sig och med en vinge slog emot en taxibil och sedan for planet ner i vattnet. Jag tycker det var skickliga piloter som klarade husen och siktade mot vattnet. Visst blev det personer som omkom vid olyckan, men glädjande nog var det också passagerare som klarade sig. Mirakulöst faktiskt.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.