Vintersimmet

Det kändes skönt i morse att få sova till dess att man vaknade. Jag har ju ovanan att gå i säng ganska sent och när man under veckorna går upp strax efter sex blir det inte så många timmar. Så att få knoppa till åtta-snåret kändes bra.

Sedan har det fortsatt i detta lugna och snudd på sömnaktiga tempo. Kaffe och macka och DN:s korsord tog sin tid och därefter var det dags att åka ner på stan för att kika på vintersimmet.

Det var mycket folk där fast det var på förmiddagen. Tydligen var det en paus när vi kom dit och jag fick bara se en person, en kvinna, som simmade.

DSC02076

Hon ser ut att hålla andan när hon kliver ner i vattnet. Jag har full förståelse för det.

DSC02077

Men det var inte något fel på farten i vattnet.

DSC02079

Inte heller när det gällde att ta sig från 25-metersvaken.

Nej, jag vet inte vad som skulle få mig att utsätta mig för detta. Svårt att föreställa sig det när jag tycker det är tufft nog att i nästan plusgrader ta mig dit och stå och titta. Nåväl, även nästa år pallrar vi nog ner oss mot vaken, som jag hoppas att de förlägger något mer österut (snöskärmen skylde starten och första delen av banan). Vintersimmet är ju ett fantastiskt arrangemang, som varje år drar allt fler människor till stan. All lycka i framtiden önskar jag det. Och än en gång – det finns så mycket att göra under vintern som ännu inte görs och som därför ännu inte lockar turister.

Men det kanske kommer. Bio mot snöduk har jag ordat om sedan jag jobbade på VK mellan 1986-89. Vintersim har jag definitivt inte kommit på om än jag tycker att arrangören ska bygga ut till en liten variant av ironman-stuk: Simning, skidor och skridskor till exempel. Eller något annat i udda format efter simningen. Jag drev också en annan idé under VK-tiden, men av den har det inte blivit något än.

Nej, nu snart stundar kvällen. Den svenska uttagningen till melodifestivalen drar igång och kanske blir det så att vi kikar på det. Annars hittar vi på något annat…

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Vintersimmet

  1. Moa skriver:

    Snöfotboll! Tänk dem pulsa fram i knähög snö och försöka jaga bollen då … jag skulle betala för att se det … från inomhus … eller iaf väl påklädd …

Kommentarsfältet är stängt.