Provocerande av Ryssland

I dag kom dotter Moa upp till Skellefteå för att hälsa på ett par dagar. Det är jättekul, ska ni veta. Alltid så roligt att umgås med henne. Vi får se vad dagarna kommer att bjuda på. En sak vet jag – i morgon ska jag lämna in min dator till Grafit och föra över det jag har till en ny som jag har – eller ska – köpa. Jag har försökt fixa det i samband med att dottern kommer upp för om det blir några problem i samband med att jag pluggar in nyförvärvet, så räknar jag kallt med att hon fixar det. Hon får ju ett par dagar på sig att göra det…

Men det ska inte vara några problem. Eller bli några problem. Man ska ju bevars tänka positivt och att få hantera en ny Mac är inte så illa. Det kan ju bara inte gå snett, även om det kanske blir en del nya rutiner och saker som jag måste lära mig.

På onsdag ska statscheferna för Tyskland, Frankrike, Ukraina och Ryssland träffas i Minsk för att se om det går att komma överens om en fredlig lösning på kriget i östra Ukraina. Angela Merkel och Francois Hollande var ju på besök hos Vladimir Putin häromdagen och i dag har de talats vid ytterligare. Det var i dag som de kom överens om att träffas på onsdag. Då ska också Ukrainas president Petro Porosjenko vara med förstås.

Det är onekligen illavarslande att den franske presidenten bedömer situationen som kritisk. ”Om vi misslyckas med att nå en bestående fredsöverenskommelse, så känner vi till scenariot mycket väl — det har ett namn, det kallas krig”, sa han enligt TT-AFP och Reuters.

Vi får väl verkligen hålla tummarna för att parterna när en sådan överenskommelse. Och att framför allt Vladimir Putin faktiskt också håller överenskommelsen. Hittills har han ju struntat i det genom att fortsätta skicka både soldater och vapen till de proryska separatisterna i östra delen av Ukraina. Och naturligtvis inte släppa taget om det sedan tidigare annekterade Krim. Ett krig i östra Europa vill vi sannerligen inte veta om. Det kan utvecklas på ett mycket olyckligt sätt.

Nu har det under de senaste dagarna också kommit flera rapporter om att ett främmande lands ubåt, av allt att döma från Ryssland, har kört in mot Stockholm – i övervattensläge. Det är så oerhört fräckt och uppkäftigt att man inte tror att det är sant. Det är naturligtvis en provokation från Ryssland och en demonstration från rysk sida att man kan göra som man vill eftersom Sverige inte har någon förmåga att värna sitt territorium. Eller ens att rycka ut och försöka få iväg inkräktaren.

Att döma av det som uppenbarligen har hänt kan man stillsamt fråga sig hur mycket som försiggår under vattenytan. Och hur mycket som försiggår mer eller mindre öppet. Det finns ju ganska många ryska långtradare exempelvis och i rådande aggressiva uppträdande från rysk sida kan man inte utesluta att de som åker ut i andra länder av legitima skäl även har andra uppgifter. Misstanken om sådant var ytterligt påtaglig och närvarande under tidigare års ubåtsjakter.

Jag vill minnas från ubåtsjakten i Sundsvallsområdet att det stod en rysk långtradare parkerad söder om Sundsvall under några dagar och vars närvaro förbryllade. Jag har ingen minnesbild av att långtradaren kollades upp. I alla fall läste jag aldrig om det.

Över huvud taget tycker jag att det finns anledning att oroa sig en smula över stämningen och situationen i Europa. Det känns som att vi på något sätt är på väg in i en politisk och ekonomisk situation som dra iväg skeendet mot en utveckling som vi absolut inte vill ha. Men jag hoppas att jag har fel. Ordentligt fel.

De närmaste dagarna ska jag i alla fall försöka att låta bli att tänka på det för att i stället bara ha roligt och trevligt med dottern. Så det så.

 

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.