Nyförvärvet hemma

Lite konstigt känns det onekligen att vara utan dator. I dag lämnade jag in den för att det som fanns i den skulle föras över till den nya som jag köpte i dag. Under flera timmar var det en tom plats på skrivbordet och det var lite udda. Men mest var det känslan att inte kunna gå dit för att kolla något antingen på Google eller på någon nyhetssajt.

Nåväl, nu är nya datorn hemma och det tar väl en liten stund att vänja sig vid det nya. Men det ska nog gå bra. Lyckligtvis är dottern här och kan supporta mig, vilket jag har haft behov av flera gånger.

När vi åkte ner på stan för att hämta nyförvärvet fanns det flera lediga platser på det som jag fortfarande kallar för Domusparkeringen mitt i stan. Men jag valde snabbt en ledig plats, vilket inte brukar var något som jag gör särskilt ofta. När det gäller att välja parkeringsplatser har jag av någon anledning svårt att bestämma mig. Inte i dag. Moa tog en bild som förklarar mitt snabba beslut.

mms_img2871877781

Två likadana bilar i samma färg. När vi kom tillbaka så var den andra borta men ännu så här på kvällningen funderar jag på vad ägaren till den andra bilen tänkte när han eller hon kom tillbaka. Lite kul tyckte jag att det var i alla fall.

Inför onsdagens möte mellan Merkel, Hollande, Porosjenko och Putin i vitryska Minsk har tonen höjts. Angela Merkel är hos USA:s president Barack Obama. Enligt rapporterna därifrån vill inte Merkel att USA ska stötta Ukraina med vapen. Putin har i en intervju i en egyptisk tidning gjort klart att han inte accepterar några ultimatum. Det är ingen tvekan om att det är mycket som ligger i vågskålen inför mötet på onsdag. Kommer inte de fyra fram till en fredsöverenskommelse – som verkligen visar sig hålla – ja, då är jag rädd för att det kan gå precis hur som helst. Och då i en negativ bemärkelse.

Men vi kan inte göra någonting, utan bara avvakta. Det gör jag med en stilla fundering inte bara på dessa höjdares göranden och låtanden utan även på mitt eget beteende.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.