Väder, Ukraina och betyg

I söndags kom hon hit. Dottern. I dag åkte hon tillbaka. Det var väldigt roligt när hon kom och under tiden när hon var här och trist när hon for igen. Men jag är väldigt glad över att hon vill komma och vara här några dagar på sin ledighet. Det är alltid så givande eftersom vi hinner ventilera så mycket som inte hinns med under den korta dagliga telefonkontakten. Dessutom är det så stimulerande eftersom hon är så smart och kreativ.

Nåja, allt har sin tid. Och nu har det under några dagar också varit väldigt tydligt att det varma och sköna vädret har fått konsekvenser i form av stora vattenpölar (eftersom många gatubrunnar förmodligen är igenfrysta) och halka. Precis utanför mitt fönster såg jag många som hade svårt att ta sig upp för den lilla, lilla backen. Den var förrädiskt hal och en av de som passerade hamnade på alla fyra och kröp helt sonika uppför sluttningen mot gatan. Det såg hejigt ut, må jag säga. Men var kanske inte riktigt så roligt för personen i fråga.

Om någon dag blir det kyla igen och då får vi väl säga att vintern fortsätter. Vi är ju snart inne i halva februari och det har varit stora snömängder, kyla och värme i en blandning som jag åtminstone tolkar som att det inte är riktigt som det brukade vara för länge sedan. Visst har det hänt något med klimatet och därmed med vädret? Dock är jag beredd på att vintern kan vara ytterligare i en och en halv eller två månader. Enligt väderstatistiken som Balderskolan presenterar är det ju inte ovanligt med stora snömängder i slutet av mars. Hur det blir i år får vi se när den tiden kommer.

I dag har det varit utrikespolitisk debatt i riksdagen. Den har jag inte följt och inte heller läst något om. Men jag kan livligt föreställa mig att mycket av den handlade om Ryssland och det händelseförlopp som ryskt agerande mot Ukraina har startat. Just nu i skrivande stund sitter ledarna för Tyskland, Frankrike, Ukraina och Ryssland i den vitryska huvudstaden Minsk för att försöka komma fram till fredsöverenskommelse. Eller i alla fall ett eld upphör. Under tiden som förhandlingarna och/eller samtalen fördes krigades det för fullt i östra Ukraina. Som om varje meter i erövrat eller förlorat territorium är avgörande för vad som eventuellt kommer ut av förhandlingarna. Det ryktas om ett eld upphör som börjar i morgon klockan 10. Men om det blir så vet vi just nu inte.

Jag hörde också att regeringen och allianspartierna har nått en överenskommelse om betygen. Den tidigare alliansregeringen ville ju införa betyg från fjärde årskursen och hade stöd av Sverigedemokraterna för detta. Regeringen vill inte att betyg införs så tidigt. Men regeringen skulle åka på ett nederlag. Så nu har man pratat ihop sig och resultatet blev en sann kompromiss.

Från och med 2017 ska betyg i fjärde årskursen införas på försök i högst 100 skolor runt om i landet. Skolorna som vill delta i försöket får anmäla intresse och sedan väljer Skolverket ut vilka som får vara med. Som vanligt får vi se hur det blir med det så småningom. Själv vill jag minnas att jag fick mina första betyg i olika ämnen i tredje klass när jag hade trestegsvinnaren i London-OS, Arne Åhman, som lärare på Engelbrektsskolan i Örebro.

Att jag sedan fick sitta inne hela efterföljande sommar för att läsa in årskurs fyra för att kunna tenta in på Karolinska läroverket är en annan historia, som jag tror att jag har berört i ett tidigare inlägg.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.