Inget gjort

Dagen började med att jag i någorlunda tidig timme begav mig till Friskvårdskompaniet för en knapp timmes träning. Det var ett bra tag sedan nu och jag hoppas kunna hålla i det här gången. Under hösten blev det ett väldigt långt uppehåll under och efter strålningen. Knappt var sedan på plats förrän det bar iväg till Egypten och efter det har varit än det ena, än det andra som satt käppar i träningshjulet. Men nu så hoppas jag det blir frekvent som tidigare med tre träningar i veckan. Det känns som om kroppen behöver det och så är det ju roligt att träffa alla de andra som tränar och brukar hålla till där på samma tider.

Men efter träningen blev det sannerligen inte mycket gjort. DN:s fredagskorsord blev klart så när som på något enstaka ord där det saknas en bokstav, vilket alltid är lika retligt. Jag grämer mig dock inte över det utan siktar in mig på det korsord som kommer i morgon i stället. I övrigt har jag bara lullat runt och inte fått någonting vettigt ur händerna, trots att jag har vetat vad jag borde göra och skulle ha gjort.

Eftersom dagen har gått är det väl bara att acceptera att det blev som det blev. Jag vill tro att många dagar återstår och om det så bara är i morgon som ödet vill bjuda på så hinner jag med det då. Hinner med det jag skulle ha gjort i dag, alltså.

Allt annat som jag vill göra måste jag strukturera tiden för att få gjort. Det är kanske dags att rycka upp sig när det gäller det.

På nyheterna såg jag att den tidigare näringsministern och centerledaren Maud Olofsson tydligen inte längre ska få förtroendet att sitta i LKAB:s styrelse. Stefan Löfvens rödgröna regering har uppenbarligen inte förtroende för henne sedan hon vägrade att komma till riksdagens konstitutionsutskott för att svara på frågor om hur alliansregeringen hanterade  Vattenfalls köp av det holländska företaget Nuon. Det senare kostade ju en herrans massa miljarder och köptes för ett gigantiskt överpris som Vattenfall nu får sota för.

Nog tycker man att Maud Olofsson hade kunnat ställa upp då. Men förmodligen lät hon bli för att rädda skinnet på dåvarande statsministern Fredrik Reinfeldt och likaledes dåvarande finansministern Anders Borg. Båda dessa satt ju fortfarande i regeringen när KU-förhören var aktuella och det är – åtminstone för mig – självklart att dessa båda var väl medvetna om affären, om än de livligt förnekar det.

Ja, det finns inte någon anledning att nu dra historien. Inte mer än att stillsamt konstatera att Vattenfalls köp av Nuon blev ett gigantiskt misstag och att alla turer nog så småningom blir offentliga och klarlagda för en hittills missledd och undrande allmänhet.

Nu stundar snart andra semifinalen i SVT-programmet På spåret. Det ska jag kika på och hoppas på att få några poäng.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.