Fantastisk föreställning

Jag vill gärna börja med det senaste. Ja, inte att Skellefteå AIK lyckades reducera till 1-4 när vi åkte hemåt nu på kvällen. Utan den föreställning som vi såg på teatern – Lyckligare nu. Jag har läst om den i Norran och jag har hört vänner berätta om den. Nu såg vi den och det var en fantastiskt bra föreställning av Monica Lindgren med Mattias Kågström som ackompanjör. Bra, genomtänkt, oerhört blottande och väldigt gripande berättar Monica om sitt alkoholmissbruk och allt vad det ställde till med.

För sina närmaste kunde hon förstås inte dölja det, men väldigt många som känner henne som producent och komiker har inte haft en aning om missbruket som ägde henne under så många år. Vi stannade en stund efter föreställningen och pratade med henne. Tiden på Västerbottensteatern i kväll var väldigt givande. Tack för det, Monica.

Det var också kul att träffa på en del bekanta som var där som publik. Alltid roligt att heja på och växla ord med folk som man träffar på.

Under förmiddagen i dag var jag ner till Sunnanås kansli vid Sörvalla och snackade med de som arbetar där. Nu håller planerna för året på att dras upp och det som väl närmast är på gång för min del är vad jag kan bidra med när det gäller vad som ska skrivas. Jag hoppas att det blir en del att göra, eftersom det alltid är lika roligt att försöka bidra. I nästa vecka blir det möte både i klubbens damgrupp och så årsmöte. Mest spännande är det förstås hur det ska gå för laget, som har en hel del nya spelare i truppen, i årets seriespel. Jag har en känsla av att det kommer att gå bra, men har inga förhoppningar om att det redan i år bär iväg uppåt till damallsvenskan.

Höjdpunkten under dagen var definitivt Monicas föreställning, men massagen som jag fick på eftermiddagen var sannerligen inte dålig den heller. Det är ju en helt annan dimension på dessa händelser. Min duktiga massör och jag är nog överens om att det är bättre med kortare sessioner oftare än längre som inträffar mer sällan. Jag hoppas vi kan få till ett sådant schema, eftersom det tydligen är så att jag stelnar till betänkligt mellan de pass som har längre intervall.

I kväll har det uppenbarligen serverats en nyhet, som jag tycker är positiv. Nämligen att Sverige och Finland planerar för att, som det heter, föra krig tillsammans. Det är den yttersta konsekvensen av det försvarssamarbete som man nu på båda hållen lägger grunden till. Jag tycker som sagt att det är bra. Det svenska försvaret har nedrustats kraftigt och det tar väldigt lång tid och kostar stora pengar att bygga upp försvarsförmågan igen. Ett samarbete med Finland kan skynda på att bygga försvarsförmåga och bli billigare, men självklart behöver försvaret rustas för betydligt mer pengar än vad regeringen i dagsläget är beredd att göra.

Lite spännande är också det tillslag som ekobrottsmyndigheten gjorde tidigare i dag mot fyra personer som anhållits misstänkta för grov ekonomisk brottslighet. I sex bolag har de misstänkta personerna troligen ägnat sig åt bokföringsbrott och i ett fall åt grovt skattebrott. Det som ger händelsen en speciell krydda är att det tydligen finns kopplingar till Syrien och stöd till terroristorganisationen IS. Allt är ännu så länge misstankar och från myndigheterna bekräftar man ingenting av de spekulationer som förs. Alla hänvisar till förundersökningssekretessen, vilket inte alls är ovanligt. Framtiden får väl i vanlig ordning ge svaret på vad som har förekommit och vad som kan bevisas.

Nja, nu blir det nog inget mer än ett konstaterande att Skellefteå AIK förlorade med 1–5 i kväll mot Färjestad. Det är svårt att vinna mot ett bra lag med sju ordinarie spelare borta.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.