Gå med i upproret!

Jag ansluter mig till fullo till den kamp som nu börjar föras om att bankerna självklart ska kunna ta emot kontanter och lämna ut kontanter. Jag är väldigt glad för att Handelsbanken här i stan har den tjänsten och om man där börjar fundera i andra banor – ja, då förlorar den banken mig som helkund.

Här läser vi i veckan om de nya sedlarna som kommer ut i handeln senare i år. Alla sedlar har gjorts om plus att vi ska få en ny 200-kronorssedel. Alla gamla sedlar ska samlas in och förstöras. Nästa år kommer det mynt i nya utföranden. Det är gott och väl.

Jag vill gärna ha kontanter på mig och med mig. Jag betalar mycket gärna med pengar i stället för med kort, även om jag måste erkänna att kortbetalningarna har blivit fler under senare år. Jag tycker det är viktigt att ha pengar på fickan.

Men jag vet inte riktigt vart samhället – eller är det bankerna som ligger bakom det – är på väg när det sedan nu ganska lång tid tillbaka finns affärer som inte längre tar emot kontanter. Telias butiker är ett exempel på det, varför naturligtvis Telias butik inte är någon affär som jag handlar i. Ens om jag kan betala med kort.

Kanske är jag gammeldags, men det struntar jag i. Kontanter har för ett värde som är mer lätthanterat än ett kort. Men pengars värde räknas tydligen på ett annat sätt av de flesta storbankerna och av vissa affärer. Där ses pengar som en kostnad, som ska undvikas till varje pris. Jisses, pengar måste ju räknas och hanteras och det kostar pengar. Men om det är något som bankerna har så är det ju pengar. Varje kvartal som går redovisar storbankerna sammanlagt vinster på tio-tolv miljarder, så nog borde det finnas utrymme för att ekonomiskt orka med kontanthantering.

I tidningen ser jag att den tidigare rikspolischefen Björn Eriksson nu går till storms mot bankerna. I morgon har han kallat till ett kontantupprorsmöte som ska hållas i Myntkabinettets lokaler. Vore jag i Stockholm, eller var detta kabinett nu ligger (jag har inte kollat det) så skulle jag banne mig gå dit. Jag vill vara med i det upproret.

Ett krav som Björn Eriksson reser är att staten ska ta kontroll över bankerna igen. I alla fall så att bankerna blir skyldiga att ha en kontanthantering. Han har noterat att det också blivit svårare att ta ut pengar ur automater, men någon dialog med bankerna har han inte lyckats skapa. Hans mening är att bankerna håller på att skaffa sig ett betalningsmonopol.

Att jag i mycket är emot kortbetalningar beror bland annat på att korten registreras. Varje liten betalning kan spåras av den eller de som vill göra det. Jag har inte någon anledning att visa för vare sig myndigheter eller affärsinnehavare vad jag köper när jag köper någonting eller vad jag oftast köper. Den registreringen slipper jag om jag betalar med kontanter.

Så – sammantaget hoppas jag verkligen att upproret lyckas. Bankerna ska självklart ha en kontanthantering värd namnet och gärna då som fallet är i Handelsbanken här i Skellefteå, att man kan få eller ge pengarna av eller till en levande människa i stället för att stå och mata in eller ut pengarna i en maskin. En maskin som inte alltid fungerar dessutom.

Jag har också noterat att polisen, bland annat i Skellefteå, kommer att få en ny kamera i någon eller några polisbilar. Kameran är nyckeln i det som kallas för ANPR-systemet (Automatisk avläsning av nummerplåtar). När kameran upptäcker en bil med brister, exempelvis om den är oskattad, avställd eller har körförbud, så ljuder en signal och det är bara för polisen att stoppa bilen för att kolla vidare. I Stockholm har kameran och systemet prövats och där identifierades 13 fordon på en halvtimme; fordon som kördes olagligt.

Kameran arbetar så att den automatiskt kolla av mot ett antal register. Inom polismyndigheten har man nu ganska stora förhoppningar om att man med det här systemet ska komma åt fler kriminella. Ofta, inte alltid, finns det ju ett samband mellan att köra olagligt och annan brottslighet. Så det är kanske inte alltför långt borta att systemet inom en inte alltför avlägsen framtid finns i alla polisbilar.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.