Sorglig tidningsnedläggning

Jag blev sorgsen när jag i dag hörde att Mittmedia ska lägga ned Dagbladet i Sundsvall. Tidningen har länge kämpat bra för en aktiv och alert lokal journalistik, men upplagan har stadigt minskat och nu tycker koncernledningen att det får vara nog. 17 journalister får kanske fortsätta på Sundsvalls Tidning – i alla fall tycks opinionsredaktören och ”profilerade” journalister kunna få fortsätta. Prenumeranterna får ST i stället.

Från koncernledningens sida sägs förstås att nedläggningen är trist, men att det inte fanns något annat alternativ. Det sägs också att den journalistiska bevakningen kommer att bli bättre.

Jag tillåter mig tvivla. Jag har fortfarande många aktiva kontakter med folk som jag lärde känna under mina tio år i Sundsvall. Många av dem säger att det har varit en bedrövlig utveckling av medierna. Mittmedia tog över Dagbladet 2000 och allt eftersom tiden har gått har materialet i de båda tidningarna närmat sig varandra på ett för läsarna mycket påtagligt sätt. Mediesituationen blev inte heller bättre av att Mittmedia till slut köpte den framgångsrika och gratisdistribuerade annonstidningen Sundsvalls Nyheter.

Ägarna till den gjorde sig säkerligen ett klipp, den hungriga Mittmediakoncernen tog annonsintäkterna och nu den aktiva journalistik som fördes i annonstidningen försvann tämligen snabbt. Om jag har förstått rätt ska också Sundsvalls Nyheter försvinna. Kvar blir Sundsvalls Tidning som ledningen för Mittmedia också har för avsikt att döda som pappersprodukt. Läsarna ska ju över till den datoriserade produkten och bara läsa ST (och koncernens andra titlar) på nätet. Jag tror inte att det är en särskilt klok strategi. Men det är en strategi som den verkställande ledningen och koncernstyrelsen tror på och då är det den som gäller.

Jag var riktigt engagerad i skid-VM:s första dag i dag. Jag gillar ju att titta på skidor till vardags och när det är VM blir det en extra krydda förstås. Mina lovord till den fantastiska Marit Björgen och så förstås till Stina Nilsson som tog silver i sprinttävlingen. Kampen om vem som skulle vinna herrarnas kamp var stenhård, men segrade gjorde Petter Northug. En fantastisk prestation, tycker jag. Det var kul att se och det blir roligt att följa tävlingarna under de kommande dagarna.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.