Positivt regeringsbesked

Det är hög tid att skriva några rader för att kunna stoltsera med ytterligare ett inlägg. Jag har ju ambitionen att göra ett inlägg om dagen. När jag började blogga 2010 skrev jag oftare, men i takt med att tiden har gått, har ambitionerna dämpats. Jag hade ju, när jag började, ett uppdämt skrivbehov som nu kan anses vara stillat. Men något varje dag finns det alltid ämnen till, även om det ibland blir mest ord utan innehåll.

I dag finns det en del att orda om. Som att regeringen ställer sig positiv till Norrbotniabanans ansökan om pengar hos EU för att projektera sträckan Umeå – Skellefteå och göra mer konkreta planer för delsträckan mellan Umeå och Dåva. Det senare är väl för att få dit en massa avfall till värmeverket där.

Regeringens besked innebär att Norrbotniabanan kan skicka iväg ansökan till EU och någon gång i juni kommer EU att ge besked om 100 miljoner kronor anslås till ändamålet. Det är hälften av pengarna som krävs för projekteringen. Den andra hälften kommer från diverse regionala källor, som i grunden är statliga pengar och slantar från EU. Efter vad jag hörde på radion i dag, så kan sedan – om EU säger ja till ansökan (vilket EU kommer att göra eftersom kommissionen anser att sträckan Umeå–Luleå är en viktig del för hela EU av den så kallade botaniska korridoren) – projekteringen börja sent på året eller runt årsskiftet. I bästa fall kan det hett eftertraktade järnvägsbygget börja 2018.

Det är bra att regeringen gav ett positivt besked. Jag – och många med mig – var väldigt besvikna på alliansregeringen som två gånger sade nej till att Norrbotniabanans begäran om att få skicka in en ansökan om att få EU-pengar. Det alliansregeringen gjorde var att tillsätta en så kallade statlig förlikningsman som skulle ta ett helhetsgrepp på framtida infrastrukturinvesteringar och då särskilt hålla ett öga på behoven i Norrland. Det var och är ett uppdrag som var lagom vagt men som ändå kunde tolkas som att något var på gång.

Om allt går som folket bakom Norrbotniabanan nu vill så kanske det blir så att man hinner uppleva möjligheten att få åka tåg från Skellefteå till Stockholm på ett snabbt, säkert och miljömässigt acceptabelt sätt. Senast jag åkte tåg var för ganska många år sedan när vi for Kairo till Alexandria och tillbaka en dag. Och dessförinnan var det en del tågresor ner till Stockholm när jag bossade på Hudiksvalls-Tidningen. Där slutade jag 1986.

Jag ser också att euroländernas finansministrar i elfte timmen har lyckats komma överens med Grekland. Lån fortsätter att ges under fyra månader framåt (så länge kommer alltså den ständigt pågående krisen att fortsätta), men Grekland måste redan på måndag presentera vad regeringen och landet kan åstadkomma i form av rationaliseringar, bättre skatteindrivning och andra nödvändiga reformer.

Den nya grekiska regeringen som inrättades efter valet har haft en väldigt hög svansföring både i valrörelsen och efter valet. Den skulle inte snacka med trojkan (EU-kommissionen, Europeiska centralbanken, ECB och Internationella valutafonden, IMF). Den skulle inte fortsätta reformera ekonomin utan i stället återanställa alla statligt anställda som fått sparken under de senaste fyra-fem åren samt höja löner och pensioner. Det var löften till det grekiska folket och besked till euroländerna som inte föll i särskilt god jord. För att uttrycka det milt.

Men nu, så här fem i tolv, tycks alla parter ha besinnat sig en smula. Det är förstås bra att en överenskommelse har nåtts (Europa behöver verkligen inte en ny ekonomisk kris). Men ännu bättre vore det om Grekland verkligen såg till att få till stånd åtgärder som stabiliserar ekonomin på sikt. Behovet av en bättre struktur för den offentliga ekonomin i Grekland är väldigt stort.

Ja, mer än så här blir det inte. Avslutningsvis kan jag bara nämna att dagen har varit god mot mig och jag hoppas att den varit god också mot er som läser det här.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.