Stort av Kalla

Inte för att hon vet om det och inte för att jag tror att hon bryr sig. Men ändå – ett stort grattis till Charlotte Kalla som i dag vann 10 km i fri stil på skid-VM i Falun. En Charlotte i kanske sitt livs form och ett lyckat skidval borgade för segern och därmed hennes första VM-guld i karriären. Det är så roligt för henne.

Det kan ju tyckas att det inte är så märkvärdigt att köra en mil och vinna. Men om man tänker på alla år, alla dagar i solsken och i regn, i kyla och i tö som hon och alla de andra elitåkarna – ja, alla idrottare med ambitioner att bli bäst – lägger ner på träning och finslipning av små, små detaljer så blir segern ljuv. För henne måste det vara helt fantastiskt att just den dag som det gäller vara den bästa i världen och det på hemmaplan. Det är stort och måste kännas helt fantastiskt. Jag är full av beundran. Två medaljer hittills och det kanske blir ytterligare en om tjejerna i stafettlaget lyckas igen. Kanske blir det ännu en om Charlotte väljer att ställa upp i 30 km-loppet också. Det tycks gå bra av bara farten.

De norska damerna kom inte alls till sin rätt i dag. Förklaringen till det var nog ganska enkel: i det under loppet tilltagande snöfallet fick de skidor som vallarna prickat rätt med. Någon annan förklaring finns knappast när bästa norska hamnade på en placering efter de 20 bästa. Det är som inte normalt för det norska damlaget i skidor. Men fler tävlingar återstår och det blir säkert betydligt tuffare om placeringarna i de kapplöpningarna eftersom jag kan tänka mig att norskorna också på VM vill visa att de kan vinna när det verkligen gäller.

Nog om det. Inför 10 km-loppet mjukade jag själv upp med en promenad till stan och tillbaka. Det var inget viktigt som skulle göras. Bara lämna in mina stående tipsrader och köpa en pärm. Det senare för att jag har en livslång tendens att samla på mig papper, som ska pärmas med jämna mellanrum. Så i dag blev det en pärm till i bokhyllan som jag kan fortsätta att fylla på. Gott var det med promenaden. Snön var behagligt kramig på trottoarerna, så det kändes helt säkert att gå. Dock känns det att jag skulle behöva en stunds massage och det hoppas jag kunna få senare i veckan.

Mot kvällningen var det möte med damgruppen i Sunnanå. Säsongen är ännu bara i sin linda och i dag var det fysträning för tjejerna i laget. Det var det inte för oss i damgruppen där säsongen planeras på ett helt annat sätt. Det är många frivilliga krafter som behövs för att få allt kring hemmamatcherna att fungera och det skulle verkligen inte skada om fler kunde förmås att engagera sig under de 13 tillfällen som hemmamatcherna äger rum.

Nu till något helt annat. Ericsson presenterar två gånger om året en Mobility report. Den har nu släppts inför mobilmässan i Barcelona nästa vecka. Förutom att den visar att det finns fem appar som ”slukar” bredband. Föga överraskande är Facebook en sådan app. Intressantare än det tycker jag att det är att antalet abonnemang för så kallade smarta mobiler under förra året ökade med 800 miljoner! Det innebär att det nu finns 2,7 miljarder abonnemang.

Säg att det finns en person bakom varje abonnemang (vilket inte stämmer eftersom det finns många som har mer än ett abonnemang). Då skulle var tredje person i världen vara utrustad med en smart mobiltelefon. Egentligen är jag inte förvånad. Överallt och alltid ser jag och alla andra hur så väldigt många människor går omkring med sina telefoner. De används ständigt och ibland ser och hör jag faktiskt folk som talar i telefonen! Mest tycks de användas för att man ska kolla vad som händer i de sociala nätverken.

Inte bara en gång, utan många gånger, har jag funderat på om vi människor håller på att bli asociala. Hur många gånger har jag inte befunnit mig i sällskap av flera personer där alla utom jag (som inte har lärt mig än hur telefonen egentligen fungerar) sitter och pillar på sina telefoner. Ingen säger någonting eftersom alla är djupt försjunkna i det som de kan trolla fram på sina skärmar.

Nåja, förr eller senare hamnar jag kanske själv där eftersom det snart inte finns några att prata med. Annat än över Facebook. Bara framtiden kan, som vanligt, ge svar på det.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Stort av Kalla

  1. Moa skriver:

    Fast det är ju bara ett annat sätt att vara social. Jag håller kontakten med folk genom de där apparna; man blir uppdaterad om vad de gör och sådant, som man aldrig skulle ha fått reda på annars eftersom man inte bor i närheten.

Kommentarsfältet är stängt.