Stort av Olsson

I går hade jag skrivit rubriken ”Stort av Kalla” till mitt inlägg. I dag fortsätter jag i samma stil men ändrar namnet till Olsson. Johan Olsson. Vad den karl´n har slitit med träningen och mot sjukdomar och skador. Så ställer han upp i 15 km fri stil och vinner. Trots att hans fokus har legat och ligger på 50 km klassisk stil. Och på stafetten. Väldigt duktigt gjort och ett stort grattis till honom också. Att Marcus Hellner blev fyra var också bra, men han var besviken efteråt. Det kan jag förstå. Hellner har i två års tid tränat och tävlat med inriktning på att vinna den här distansen.

I och med att Johan Olsson vann känner jag som en Sundsvallsbo känner sig i dag och som jag en gång var. Både Kalla och Olsson bor ju i Sundsvall och det är sannerligen inte varje vecka som två invånare i den stan tar varsitt guld i ett VM. Så jag förstår om Sundsvallsborna går omkring med raka ryggar och stolta miner dessa dagar. Det har de all anledning att göra och jag förväntar mig faktiskt att styret i Sundsvall ska fixa ett jippo på torget när VM väl är över för att hylla sina duktiga skidåkare. Det är ju dessutom faktiskt tänkbart att det blir fler medaljer till de båda. Så börja planera för medaljfest, Sundsvall.

Här uppe i Västerbotten ser jag att enhetschefen på Region Västerbotten, Anna Lassinanti,  fått kicken. Hon slutade i går med omedelbar verkan. Men det gick nog inte riktigt så fort som det verkar eftersom hon i alla fall hann med att klara ut vad hon får för kompensation för att slutar snabbt – 20 månadslöner och lite annat för sammanlagt 1,8 miljoner kronor. Inte dåligt.

Synd att jag är lite till åren kommen. Det har ju blivit ett jobb ledigt där som man kanske skulle ha kunnat söka. Om inte annat så hade det tydligen varit lukrativt. Och blir väl så för den som ska ersätta henne.

Apropå jobb så har jag jobbat i dag, vilket är lika kul och givande varje gång. I övrigt har det inte blivit så mycket gjort. I morgon blir det förhoppningsvis mer gjort. Innan damstafetten i skid-VM…

 

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.