Tufft slag för Skellefteå Kraft

Dagen har varit längre än andra dagar. Det beror inte på något annat än att jag gick upp en och en halv timme tidigare än jag brukar på vardagarna – kvart i fem satte jag fötterna i golvet. Anledningen var att jag skulle skjutsa en kompis till första flyget och skulle hämta honom vid halv sex.

Det var en smula fascinerande. På vägen ut till flygplatsen var det mörkt som under natten. Men bara tio-femton minuter senare när jag var på väg tillbaka igen, så började det sakteliga dagas. Plötsligt, upplevde jag det som, såg jag mer av omgivningarna och innan jag var i stan igen hade det ljusnat ytterligare. Snart nog var det dagsljus. Jag tycker att det är så skönt nu när dagsljuset återkommer och emotser ivrigt tiden när det är som ljusast. Dessförinnan har vi alla njutit av den skira grönskan, häggens blomning och hur syrenerna slår ut. Samt varma dagar – förhoppningsvis.

Jo, jag minns att midsommarafton förra året var kallare än nyårsaftonen ett halvår tidigare. Men så blir det väl inte två år i rad. Får vi hoppas.

Träning på Friskvårdskompaniet och så den traditionella stunden i tvättstugan var min fortsättning av dagen. Och så förstås herrstafetten i skid-VM i Falun. Det gick bra för det svenska laget även om det inte lyckades att slå de fantastiska norrmännen. Till slut – efter fyra mils körning – skilde det bara 0,6 sekunder i mål. Så spänningen kan man inte klaga på. I morgon är det dags för damernas 30 kilometer och så avslutningen på söndag med herrarna som kör fem mil. I det sista loppet hoppas alla förstås på Johan Olsson, medan det nog blir någon norska som tar hem tremilsloppet i morgon. Jag tror att tjejerna är ganska nöjda med sitt VM hittills och inte riktigt lyckas ladda så mycket som norskorna och då speciellt Marit Björgen. Men jag kan förstås ha helt fel. Det har jag ju ganska ofta.

I kväll ägde en värdig och mäktig demonstration mot antisemitism och för solidaritet över religions- och kulturgränser rum i Stockholm. Ett antal hundra människor, däribland statsminister Stefan Löfven, stod arm i arm i en ring runt synagogan i Stockholm. Arrangör var organisationen Gränslöst mänskligt och initiativtagare var verksamhetschefen för organisationen Unga muslimer mot antisemitism, Siavosh Derakhti, och grundaren av organisationen Unga romer, Emir Selimi. Båda har tidigare fått ta emot Raoul Wallenbergpriset. Idén till manifestationen hade de fått från ett liknande arrangemang i Oslo för en vecka sedan.

Den stora nyheten på det lokala planet är att Boliden har sagt upp avtalet med Skellefteå Kraft. Företagen har haft ett intimt samarbete alltsedan Krångfors kraftstation byggdes på 1920-talet. Men nu är slut för den här gången. Ja, Skellefteå Kraft fortsätter att leverera el till Boliden fram till sista februari nästa år. Det är då det innevarande avtalet upphör.

Utvecklingen är väl naturlig. För närvarande är det tuffa tider inom gruvbranschen med långa metallpriser, vilket gör att Boliden jagar kostnader. Elpriserna är låga och konkurrensen om elkunderna är stenhård. Med de volymer som Boliden köper lär det inte vara svårt för Boliden att få en leverantör som ger en besparing.

Kommunalrådet Lorents Burman (S) beklagar att samarbetet mellan Skellefteå Kraft och Boliden upphör. Jo, det gör han säkert. Men på sätt och vis visade han och kommunen vägen för Boliden när kommunen, Skellefteå Krafts ägare, valde en annan leverantör än sitt eget bolag. Så från och med årsskiftet är det inte el producerad av Skellefteå Kraft som finns i kontakterna i kommunala byggnader.

Det ska bli intressant att se hur Skellefteå Kraft utvecklas ekonomiskt i de tuffare tiderna. Jag kan mycket väl tänka mig att vinstnivåerna sjunker högst betydligt.

Ja, mer än så blir det inte i dag. Och sängen väntar inte än…

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Tufft slag för Skellefteå Kraft

  1. Tomas Marklund skriver:

    Jo, det är Ske kraft-ström i kommunens uttag. Det är själva upphandlandet som är en affär på några miljoner (vilket betraktas som lite i detta sammanhang) som sköts av annan.

Kommentarsfältet är stängt.