Bilbeundrande morgon

I dag har det varit en god dag. Det beror inte minst på det faktum att jag lämnade in bilen på service. Det gjorde jag på Gustafssons bil. I och med att jag har en Mazda CX5 så behöver man inte frekventera företaget särskilt ofta. Bilen jag har nu har jag haft i två år och det här var andra servicen. Enda problemet som uppstått under 4 000 mil var en pyspunka eftersom jag kört på en skruv (visade det sig). Och det rår ju inte bilen för, om man säger så.

Nu måste jag ju villigt erkänna att jag åker ut till Gustafssons bil oftare än när bilen ska på service. Det är kul och givande att snacka med Håkan, Mikael, Therese och Lars-Erik. I dag försökte jag att inte vara i vägen så mycket eftersom Lars-Erik höll på med servicen på bilen i ett par timmar. Men det är gott att gå runt i hallen och beundra de nya Mazdamodellerna där designen på Mazda 6 bara är så läcker. Tycker jag. Och så fick jag tid att läsa motortidningar, som jag normalt aldrig gör.

Det var en lång och bra start på dagen, som jag gillade. Frampå eftermiddagen tog jag mig sedan en timslång promenad i det fina vädret. Då gick jag och tänkte att det nog snart är dags för kommunen att börja sopa upp gruset från vägar och trottoarer. I natt ska det ju komma lite snö, men sedan blir det varmt ett tag och jag tror inte att gruset längre behövs. Snarare är det så att man kan halka på det när det rullar undan vid snabba steg.

På radion har jag hört att Västerbottens läns landsting har begärt hos Kronofogdemyndigheten att de som ockuperar sjukstugan i Dorotea ska avlysas. Så kallad handräckning har beställts. Men Kronofogdemyndigheten svarade att landstinget måste ange namn och personnummer på den eller dem som ska bort från lokalerna, annars kan inte myndigheten göra någonting. Och just det kan inte landstinget precisera.

Vi får väl se vad Kronofogdemyndigheten och landstingets så småningom kommer fram till. Någon form av agerande eller icke-agerande blir det väl av det hela. Under tiden fortsätter ockupationen, som nu har pågått i tre år. Kravet är att sjukstugan ska få tillbaka de fyra akutvårdsplatser som fanns tidigare. Jag håller tummarna för ockupanterna och Doroteaborna. Det är väldigt viktigt för deras trygghet och för turisternas trygghet att dessa akutvårdsplatser finns tillgängliga. Inlandsborna har sannerligen samma rätt till trygg sjukvård inom rimlig tid som vi har, som bor längs med eller nära kusten.

Om jag inte hittar på något annat att skriva om senare i kväll, blir det här det enda som läggs ut. Vi får se vad som händer. Om det händer något, som det kan vara värt att orda om.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.