Bra regeringsbeslut

Dagen har rullat på utan att jag egentligen har fått något uträttat. Men det har varit trevlig och givande ändå. Jag tog runt lunchtid en promenad ner till stan och tillbaka. En del ärenden skulle uträttas. Och som vanligt när man är på stan så stöter jag på bekanta som jag kan surra med ett tag. Det är alltid givande, även om samtalsämnena inte alltid är så muntra. Jag har också talat i telefon med en gammal arbetskamrat om tider som stundar för honom. Jag hoppas att samtalet gav honom något åt det hållet som han kanske hoppades på.

Nu så här på kvällen har jag försökt hinna med två saker. Bostadsrättsföreningen hade stämma för att fatta ett andra beslut om nya stadgar som i och för sig är standardstadgar för Riksbyggen, som jag förstod det. Tyvärr var jag tvungen att gå tidigare så jag fick inte någon information om det balkongprojekt som har påbörjats. Nya proppskåp – ja, det heter väl inte så längre – håller också på att monteras i alla lägenheter.

Balkongprojektet är efterlängtat. De nya balkongerna blir 60 centimeter bredare (djupare) och inglasade och vi längtar intensivt efter att arbetet ska fortskrida fort så de kommer upp till Krongatan så snart som möjligt. Men tydligen ligger vi sist i det arbetsschema som gjorts upp och det innebär att vi nog får vänta en god stund, kanske fram till vintern/våren 2017, innan de kommer till oss. Just nu håller tre så kallade visningsbalkonger på att färdigställas och det ska bli jättekul att gå dit och kika när de är klara. Dock tror jag inte att vi på Krongatan får utnyttja deras balkonger i väntan på att våra ska bli klara…

Jag har dåligt följt med i vad som hänt. Men så mycket har jag snappat att den svenska regeringen inte kommer att förlänga det militära samarbetsavtalet med Saudiarabien. Statsminister Stefan Löfven sade vid sitt besök i Kiev i dag att beslutet har varit klart ”en tid”. Det vet jag inte om jag riktigt ska tro på. Det beslutet borde i så fall ha kommunicerats tidigare. Faktiskt så snart det hade fattats. Nu är väl ”en tid” ett begrepp som verkligen kan tolkas olika, men jag är ganska säker på att det har tagits efter det att Saudiarabien stoppade Margot Wallström att tala på Arabförbundets utrikesministermöte.

Gott så. Det är ett bra beslut som fattats. Sverige ska inte ha något militärt samarbete med en diktaturregim som Saudiarabiens.

Kvällen för min del innebar också ett par timmar på Norrvalla. Sunnanå har ju börjat träna utomhus nu. Ja, A-laget var i Piteå och spelade och det tänker jag skriva några rader om på sskbloggen.se. Det jag var fokuserad på var F19-lagets träning. Den var kul att se även om det blev lite kallt att stå vid sidan om. Tränaren Christian Karlsson var en ny bekantskap som är väldigt tänd på sin uppgift, vilket om inte annat visar att han fyra gånger i veckan åker mellan Arvidsjaur och Skellefteå för att träna tjejerna.

Mer än det här blir det inte i kväll. Klockan har ju dragit iväg och det har hunnit bli ganska sent.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.