Stort varsel lades

Så har ytterligare en dag gått. Den har varit bra. I morse hoppade jag faktiskt över träningen på Friskvårdskompaniet. Jag vet inte varför, men det visade sig senare under förmiddagen att jag faktiskt hade användning av den tid som jag sparade genom att inte köra mitt pass i gymmets maskiner. Jag jobbade nämligen och det blev mer av den varan än jag nog hade förväntat mig. Men allt gick bra.

Vädret var kanonfint i dag och nog var det så att jag längtade ut. Men jag hade lovat hustrun att fixa till en maträtt som tog sin rundliga tid. Inte för att det var särskilt komplicerat precis, men jag är inte så där väldigt händig med kniven så det tog också sin rundliga tid. Kul var det och gott blev det. Vitkålsgratäng är ju inte något vi äter varje dag, men det är fullt möjligt att det blir lite oftare i fortsättningen. Nu har jag ju dessutom kläm på hur man gör. Och jag kommer att klara det utan att läsa recept.

Drygt tre timmar av kvällen gick åt till att vara med på styrelsemötet i Sunnanå. Det var ett givande möte och vi är alla laddade inför det arbetsår som ligger framför oss. Det finns mycket att ta tag i och vi hoppas att mycket gott arbete kan komma att utföras. Arbete, som gagnar och stärker klubben. Mer om det kommer jag att skriva på annan plats så snart jag får tid till det. Och med annan plats menar jag förstås sskbloggen.se.

För inte alls länge sedan kom beskedet att ungefär 2 000 personer sägs upp från Sony i Lund. Och i dag kom beskedet att Ericsson varslar drygt 2 000 anställda på sju orter i landet. Störst neddragningen blir det i Stockholm där drygt 1 200 kommer att varslas. Men hårdaste slaget utdelade företaget mot Katrineholm där 400 anställda och cirka 50 konsulter är verksamma. Anläggningen i Katrineholm läggs ned helt och hållet. Det är tuffa puckar för en relativt liten kommun som för inte så länge sedan förlorade drygt 500 jobb – om inte mer – när Scania lade ner sin tillverkning i staden.

Jag kan tänka mig att konkurrensen som Sony och Ericsson deltar i är stenhård. Företagen jobbar på en i sanning global marknad. Jag såg att Ericsson har kunder i 180 länder och så vitt jag känner till så finns det väl cirka 200 länder i världen, så företaget är sannerligen globalt. Apropå det här med länder – det här är en parentes – så finns det olika uppgifter om hur många länder det finns. Det beror helt och hållet på hur man räknar och då varierar antalet mellan 193 och 246.

Nåväl, konkurrensen är som sagt vansinnigt hård. Den tekniska utvecklingen går svindlande fort och det gäller för alla företag i branschen att inte bara försöka hänga med utan helst leda den utvecklingen. I alla fall gäller det för Ericsson som inom vissa sektorer faktiskt är världsledande. Men det kostar att ligga på topp. Ständiga förändringar i organisation och permanent kostnadskontroll samtidigt som nya satsningar görs är nödvändiga och sedan får man väl hoppas på att besluten som fattas är och blir riktiga.

Men när både Sony och Ericsson drar ner så kraftigt i Sverige så får det naturligtvis konsekvenser. Långsamt eroderar den stabila grund på tekniskt kunnande som byggts upp när det gäller forskning och utveckling inom kommunikationsområdet. Det innebär att vi långsamt tappar inflytande över utvecklingen som i stället alltmer kommer att förläggas österut till asiatiska länder.

Det är så som utvecklingen har sett ut och förmodligen kommer den att fortsätta. Jag har noterat att det finns politiska partier som nu anser att det är hög tid att förändra regler, bland annat skatteregler, för att på det sättet kunna erbjuda ”något extra” som i sin tur innebär att kvalificerat – och då menar jag verkligt kvalificerat – kunnande kan lockas till Sverige.

Vi får väl se hur det blir med det. Precis som vi får se hur det blir med allt annat här i världen. I den stora världen, i vårt land och i den lilla världen som utgörs av vår kommun och så i slutändan för oss alla individer. Trots sådant som kan ses som negativt, äger vi dock vår egen framtid och det gäller förstås att aldrig ge upp. För det kan nästan alltid bli bättre. Så vill jag i alla fall försöka tro och tänka.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.