Stålätande bakterier

I dag har jag jobbat med olika saker för Sunnanå mest hela dagen. Ja, i alla fall halva. Ändå har jag inte hunnit med det som jag hade tänkt göra. I morgon blir det ännu mer när jag ska vara med och lyssna på seminariet ”Enhet eller mångfald – vikten av mångfald i företag och organisationer”. Det ska bli rackans intressant, tycker jag. Underrubriken är ”Juste kommunikation och jämställd sponsring” vilket är ett levande spörsmål när jag nu har engagerat mig i en förening som framför allt satsar på damfotboll. Arrangörer är Skellefteå kommun, Skellefteå Kraft, SISU och Sunnanå SK.

Nåväl, jag kan tänka mig att halva kvällen i morgon går åt till skrivande samt en del av kommande helg. Men det gör nu alls ingenting eftersom det är så roligt att jobba.

Det är inte första april än. Men när jag såg nyheten trodde jag först att det var någon form av skämt. I december förra året invigdes ju mångmiljardbygget av den nya bron över Sundsvallsfjärden. Bron och de anslutande vägarna sparar runt en kvart eller 20 minuter om man ska passera stan.

Det som nu har hänt är att brofundamenten redan börjat rosta! Det är tydligen en bakterie som heter Galionella som käkar upp stålet och rosten har redan fått fästa på alla brofundament. Det här är något som Trafikverket knappast har räknat med och även om det inte är någon fara för bron – så bedömer man det nu – så ska rostangreppen angripas. Först och främst ska man kolla exakt vilken bakterie det är som är så glupsk på stålet och sedan gäller det att hitta något som bekämpar den. Man ska också kolla – förstås – varifrån bakterien kommer och om man på något sätt kan stoppa källan.

Det ska bli intressant att följa. Och jag är inte rädd för att åka över bron. Inte på något sätt.  Men om 20, 30 eller 40 år kan det bli äventyrligt om ingenting görs. Fast då har väl Trafikverket fått in lite slantar av trafikanterna, så då kanske det till och med finns pengar som kan användas till reparationer.

Sedan ser jag också att regeringen tydligen kommer att satsa på försvaret. Satsa mer än vad som har sagts tidigare. Fartyg ska rustas upp så att ubåtsjakten kan förbättras och så ska det bli ett permanent förband på Gotland. Det senare tycker jag är bra. Gotland är en utpost mot öster och det är i mina ögon självklart att det ska finnas ett förband som är stationerat där. Drygt sex miljarder kronor ska mersatsningen kosta under en femårsperiod och jag har fått intrycket av försvarsministerns uttalanden att oppositionen är med på noterna.

Vi har i kväll också inhandlat biljetter till USA i höst. Det ska bli kul att möta Ramy och Maya som var helt färska som människor när vi var över där tidigare. Ja, hustrun har varit där en gång till sedan dess. I höst är barnen uppåt ett och ett halvt år och då ska de väl vara mottagliga för en del lektioner i svenska. Kan jag tycka. Men det blir jag nog helt ensam om. Dock – barn är som svampar när det gäller att suga till sig nya kunskaper så ett och annat svenskt ord är jag övertygad om att jag kan förmedla. Någon gång i historien skaffade jag ju mig ett par betyg (som det hette då) i pedagogik. Och det vore väl märkvärdigt om jag inte skulle lyckas som lärare under de veckor som jag är där.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.