Högintressant dag

Det har varit en jättebra dag i dag. Spännande för mig och intressant på många olika sätt. Jag har verkligen trivts gott när jag fått träffa många människor – nya och gamla bekantskaper.

Dagen började med att jag tog mig samman och for ner och tränade en stund på Friskvårdskompaniet direkt på morgonen. Det var ett litet mentalt motstånd innan jag kom iväg, men väl där och framför allt efteråt kändes det gott. Därefter skulle jag iväg på det seminarium som bland annat Sunnanå SK arrangerat. Andra arrangörer var Skellefteå kommun, Skellefteå Kraft och SISU.

Men dessförinnan hände något anmärkningsvärt. Jag stod på balkongen och eftersom jag tämligen ofta skannar av himlen i hopp om att få syn på något flyg, såg jag mycket riktigt rakt i öster ett streck på himlen. Det var inte något plan till Luleå eftersom det låg betydligt längre ut över havet och på högre höjd. När planen till Luleå passerar Skellefteå har de redan börjat nedstigningen.

Så plötsligt kom det ett annat plan sett framifrån mot det första planet. Det andra planet gjorde därefter en 180-graderssväng och följde efter och kom ikapp det första planet. Jag rusade förstås in till datorn för att kolla på flightradar24.com men där fanns inga plan. Det har ju hänt att jag från motsatt håll – alltså när planen är på väg söderut – har sett plan som kommit från Asien och ska till någon flygplats nere i Europa. Så var inte fallet nu.

Därför kan jag inte förstå annat än det första planet var från någon nation, gissningsvis Ryssland, som var på väg norrut i något ärende (ryssarna har ju många militära plan i luften som inte kör med transpondrarna på). Det andra planet som synbart vände, följde efter och kom ikapp det första planet bör i så fall ha varit antingen från svenska eller finska flygvapnet som skulle hålla koll på vad det första planet gjorde.

Jag tycker att det var väldigt spännande.

Seminariet på Scandic var intressant. Anna Galin från Dixie PR talade under temat inkluderande kommunikation och Genusfotografen Tomas Gunnarsson ordade om genustänket – eller snarare genus-otänket – i bilder. Det han berättade och visade fick nog alla att mer eller mindre höja på ögonbrynen. När jag talade med dottern i kväll om hans föredrag konstaterade hon att hon sedan länge vetat om att ”kamerorna oftast har ett mansperspektiv”. Nog tror jag att man i framtiden blir mer uppmärksam på hur bilder tas och då med insikten att dagens stereotypa tänkande i bildskapandet sitter väldigt, väldigt djupt.

DSC02231

 

Hanna Marklund lyfte fram behovet av en stabil värdegrund för alla verksamheter. Foto: Ola Theander

På eftermiddagen var temat Jämställda och rättvisa villkor inom idrotten. Tre välkända idrottsprofiler höll i föredragningarna. Caroline Jönsson talade om hur hon tidigt blev varse den orättvisa som råder mellan dam- och herridrott. Hanna Marklund talade om de värderingar som styr Sunnanås verksamhet och som borde vara gällande i övriga samhället också. Rebecca Smith, som under tre och ett halvt år spelade i Sunnanå SK, är nu ansvarig för flick- och dam-VM i den internationella fotbollsorganisationen Fifa. Hon pratade om sina erfarenheter som spelare och tjänsteman på Fifa när det gäller damfotbollen och dess utveckling.

Hela dagen har varit synnerligen intressant och under kvällen har jag ägnat mig åt att skriva om seminariet på sskbloggen.se. Och så rita ihop dessa rader.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.