Balkongen var närmast

En del har blivit gjort i dag. Men mer har blivit ogjort. Det vackra vädret lockade ut mig. Men jag kom inte längre än till balkongen och blev sittande där i solgasset. Det var så vindstilla, varmt och skönt att jag kunde sitta där i någon timme i skjortärmarna. Det har aldrig någonsin tidigare hänt under mina år i Skellefteå att det skulle vara möjligt under första hälften av mars.

Skrivande har det blivit i alla fall. Och förutom jobb i veckan, som alltid går först, blir det en hel del saker som jag ska hinna med och som rör Sunnanå SK. Fotbollssäsongen har ju börjat rulla igång så smått och det är en hel del förberedelser som ska göras och vara klara så snart som möjligt. Det är också ett roligt jobb, men efter en slapp vintersäsong kan det bitvis kännas en smula stressigt.

Dock har jag märkt – och sedan länge i och för sig vetat om – att när jag har mycket att göra så går det bra ändå. Jag får mer gjort även av sådant som normalt sett tillhör fritiden. Det var väl därför jag tog mig tid att ”åka” femmilen i Oslo i dag. Marcus Hellner kom in på en fin femteplats inte ens två sekunder efter segraren. Anders Södergren som gjorde sitt sista lopp i världscupen kom in på 17:e plats och fick fina hyllningar av den kunniga norska publiken. Södergren har ju två gånger vunnit den klassiska femmilen i Oslo. Det glömmer inte publiken. Särskilt inte när han i framtiden inte utgör något hot mot norska åkare.

När jag sitter och skriver det här har jag lyssnat på och sett de tolv bidragen i den svenska finalen av Melodifestivalen (om det är så arrangemanget heter). Jag är ju inte så där överdrivet intresserad av musik så får väl vem som helst vinna. Riktigt kul vore det om han Jon Henrik vinner med sin samiska jojk. Det skulle vara roligt inte minst för oss här i norr och för oss som värnar det samiska samhället och den samiska traditionen.

Ute i världen ser jag att det är väldiga spekulationer om vad som eventuellt håller på att ske inom Kremls murar. President Vladimir Putin har inte synts till på drygt en vecka – jo, han förekom på bild i något möte i fredags men den breda allmänheten tror att den bilden var manipulerad. Normalt är att statstelevisionen flera gånger om dagen rapporterar vad presidenten gör och var han är. Nu har det varit helt tyst.

Spekulationerna ökade till stormstyrka i dag när en anonym källa i presidentens presstjänst uppges ha sagt att ”ett stort tillkännagivande väntas inom kort”. Samtidigt har något börjat byggas på Röda torget. Ingen vet vad det är. Och ingen vet vad som hänt eller händer innanför murarna. Spekulationerna handlar om allt från att Putin är död till att det har skett en palatsrevolution. Vi får väl bida vår tid innan vi tids nog får svaret.

Nu blir det fortsatt slapp lördagskväll. Om vädret är gott i morgon blir det väl tid för en promenad. Och då en promenad som sträcker sig längre än till balkongen…

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.