Lugnt och kallt

En fin, men kall dag. Sov ut på morgonen, tyckte jag. Lite korsord. Shopping av mat och nödvändigheter och sedan Norrvalla för att kika på träningsmatchen mellan Sunnanå och Umeå Södra. Hem. Käka. Sov igen alldeles för länge (men det beror väl på att jag inte känner mig fräsch. Något ligger och lurar i kroppen.). Smartare än en femteklassare. Svor en aning över att jag inte anmält mig eftersom det verkar kul och det inte är någon skam att åka ut på första frågan. Nu tid för datorn.

Faktiskt öppnade (eller heter det startade?)  jag inte datorn förrän på eftermiddagen när jag lämnade ett kort referat av matchen mellan SSK och Umeå Södra. SSK spelade bra, tycker jag, och vann med 6–0.

DSC02455

Annina Wede och Christine Tjärnlund var några av de duktiga tjejerna som vann mot Umeå Södra. Och för er som inte känner till det så spelar Sunnanå i de helblå kläderna. Foto: Ola Theander

Jo, jag stod ett tag vid sidan av planen för att fotografera. Det kändes som ovant och det var rackans kallt. Dels för att det var nollgradigt och blåsigt, dels för att jag i vanlig ordning inte hade förstånd nog att klä mig. Så det blev inte så lång stund jag stod ute vid planen. Jag fick helt enkelt gå upp på läktaren och värma mig i solen.

Läktaren på Norrvalla är riktad mot söder och där är riktigt varmt och gosigt även om det är lite kyligt ute – om solen skiner förstås. Att jag inte står där beror helt enkelt på att jag är jättedålig att plåta i motljus. Men solgasset på läktaren innebär också, har jag hört, att många söker sig dit för att faktiskt bara njuta av solen och värmen även om det inte är matcher eller träning på den fina konstgräsmattan som lades i höstas och som i år också får sin första säsong.

Vad som hänt ute i världen har jag inte ägnat många tankar på i dag. Och jag lär nog inte bry mig särskilt mycket om dem just nu heller.

Jo, en sak till i korthet. Somliga undrar kanske varför jag skriver att det är jag som tagit bilden/erna som jag lägger ut på bloggen. Det beror helt enkelt på att det finns de som tar bilder hur som helst och använder dem till vad som helst utan tillåtelse. Genom att markera att det är jag som tagit bilden/erna har jag i alla fall någon chans att få rätt om sådant sker. Att värna upphovsrätten är viktigt.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.