Olycka och bostäder

Jag vet inte hur många som var med i bussen. Även om det inte var någon enda så fanns där i alla fall en chaufför, som fick sig en åktur och säkert under några sekunder kände en viss fasa.

När jag åkte in mot stan strax för fyra i eftermiddags och for nerför Myntgatan så fick jag snabbt göra halt, det vill säga bromsa, nere i den isiga kurvan. Kurvan är lurig på så sätt att snön smälter och rinner ut på vägen i kurvan som gör att den alltid – när det är sådant här väder – är isig. Det är knepigt och jag har själv, trots att jag har fyrhjulsdrift och tar det försiktigt, känt att det lätt drar iväg rakt fram i kurvan.

I dag stod där en ledbuss på tvären i kurvan. Allt hade nog gått bra, vill jag tro. Ingenting står i alla fall på Norrans webb om olyckan, eller incidenten. I alla fall kan jag inte hitta någonting. Men några sekunder av fasa upplevde säkert de som var med i bussen. Även om det inte gick särskilt fort, så är händelsen som sådan plötslig och känns säkerligen som väldigt äventyrlig och farlig.

mms_img2984740491

Foto: Ola Theander

Det måste vara knepigt att försöka häva en sladd på en ledbuss. Undrar om förarna får träna på det innan de får sina så kallade busskort.

Nåväl, när jag åkte hem igen var bussen borta och vägen ordentligt grusad. Någon eller några lärde sig säkert något av det som hände.

Träning i morse och sedan jobb. Det gick bra i och för sig, men på eftermiddagen fick jag veta att jobbet inte höll måttet. Inte på grund av mig och det jag skrivit, utan på grund av att andra saker dykt upp. Så nu får jag jobba i morgon igen och det ser jag redan fram emot. Alltid kul att ta nya tag.

Jag ser och hör att regeringen tydligen har bestämt sig för att sänka nivån i rotavdraget till 30 procent av arbetskostnaden från de 50 procent som gäller i dag. Förändringen träder i kraft vid kommande årsskifte är det tänkt. Pengarna som sparas på att subventionen minskas ska användas till att i stället subventionera byggandet av mindre och billiga hyreslägenheter. Bra eller dåligt? Det är bra att nybyggnationen av hyreslägenheter stimuleras, men det är inte bra att rotavdraget minskas.

I förra veckan träffade jag en företagare som sade att han värnar rotavdraget så mycket det nu bara är möjligt. Detta eftersom han inte behöver konkurrera mot svartjobbare i samma utsträckning som tidigare. Nu öppnas dörrarna mer för svartjobb och det är alls inte bra vare sig för staten som går miste om skatteinkomster eller för de som förlorar jobben i vita firmor när konkurrensen från svartjobbarna hårdnar.

När det gäller bostadsbyggande så är det ingen tvekan om att det behövs många, många fler hyreslägenheter. Det är bra att Skebo bygger här i stan. Nyligen stod hyreslägenheter färdiga på Burk-Kurts tomt och vid gamla brandstationen byggs nu en elvavåningskåk. Vid Campus bygger en privat firma hyreslägenheter. Allt detta är mycket positivt.

Problemet med den nybyggnation som äger rum är att lägenheterna blir väldigt dyra att hyra. Det är min själ inte alla som kan hosta upp 8000-9000 kronor i månaden för en trea. Så behovet av mindre och billigare boenden är stort. Det är mängder med människor som behöver dessa bostäder: unga vuxna som inte har någonstans att bo och som i många fall fortfarande bor hemma hos sina föräldrar, vuxna som separerat från sina partners och så personer som beviljats permanent uppehållstillstånd men som i åratal får sitta kvar på asylboenden därför att de inte kan få tag på någonstans att bo.

Den senare gruppen handlade dagens Uppdrag granskning i SVT om. Situationen är verkligen inte flyktingarnas fel utan mer politikens. Och då inte bara alliansregeringens. Redan dessförinnan minns jag att det fördes mer eller mindre animerade diskussioner om det låga bostadsbyggandet och orsakerna till det.

I dagens debatt görs det stort väsen av att Socialdemokraterna och Stefan Löfven bryter ett vallöfte. Det gör han de facto. Före valet sa han att rotavdraget inte skulle förändras och nu – ett drygt halvår efter valet – förändras och försämras det. Men om det nu är så att pengarna som sparas på den ena subventionen kan användas för att subventionera det andra är det, tycker jag, nog OK ändå. Behovet av nya billigare hyreslägenheter är så stort att det överväger nackdelarna med att försämrat rotavdrag.

På tal om avdrag så vore det också viktigt att minska ränteavdraget för lån som tas. Men det vågar sig nog inte regeringen på i första taget.

Nej, nu får det räcka för i kväll.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.