Vad döljer vi för andra?

Vad döljer sig i och hos en människa? Den frågan tycker jag är högaktuell i dag när myndigheterna som undersöker flygkraschen i franska Alperna häromdagen nu talar om vad de har kommit fram till efter att ha lyssnat på ljudupptagningen från cockpit. Den så kallade svarta lådan som spelar in ljudet var ju den första som hittades. Även den andra lådan, som registrerar planets alla rörelser, har återfunnits och håller på att analyseras.

Det är förskräckligt. Ljudupptagningarna berättar att piloterna under de första 20 minuterna förde ett helt normalt samtal. En stol dras tillbaka och kaptenen lämnar cockpit. Andrepiloten, Andreas Lubitz, är ensam i cockpit. Knackningar visar att kaptenen är tillbaka och vill in i cockpit. Han släpps inte in. Lubitz andas helt normalt när planet sjunker. Han svarar inte på trafikledningens anrop. Uppenbarligen styr han planet med berott mod rakt mot berget. Först under sista sekunderna tycks passagerarna ha blivit medvetna om vad som var på gång. Ljudbandet slutar med att man hör skrik från passagerarna.

Det finns inte någon som nu kan säga varför andrepiloten Lubitz gjorde som nu alla tror sig veta att han gjorde. Var han självmordsbenägen? 28 år gammal med en dröm sedan barnsben att få flyga. Fast jobb som pilot på Germanwings sedan ett och ett halvt år tillbaka. Inte tillstymmelse till tecken på depression eller något annat som skulle kunna tydas på att han var mentalt instabil. I alla fall inte vad som hittills har kommit fram. Varför i hela friden gjorde han då det han gjorde?

Den frågan kommer aldrig att få något svar. Ingen annan människa vet vad du går omkring och bär på i dina tankar. I din tankevärld kan du välja att vara precis hur privat som helst. Faktiskt är det djupt där inne i hjärnan som är det enda stället där du kan vara privat, såvida du inte väljer att kommunicera ut det. Även om du pratar och är öppen finns det fortfarande plats för en lång rad tankar som bara är dina.

Det här är ju inte första gången som något liknande händer. Historien är full av människor som begår hemska saker utan att någon har kunnat förutse att just han eller hon skulle göra just det som han eller hon gjorde. Gissningsvis är den psykologiska litteraturen full av teorier om varför det kan fungera så. Och det kan man ju fundera på i vetskap om att några säkra svar aldrig kan ges av teorier om hur människan fungerar. Och absolut inte hur enskilda individer, eftersom vi alla är unika, funderar och fungerar.

I dag har jag arbetat igen, jag har varit till tandhygienisten och jag har fått massage. Det senare tydligen behövligt. Det som ges fokus av massören är nacken och musklerna/senorna ner mot skulderbladen. Jo, det gör ont, men det gör nog nytta också. En kota ur led har jag tydligen också, fast det har jag inte märkt någonting av. Kanske ska jag rätta till den.

Dottern hade hittat en grej som hon gjorde för länge sedan när jag var ner och hälsade på henne i Falun när hon pluggade på högskolan där. Det är lite roligt att se och jag bjussar gärna på länken: https://www.youtube.com/watch?v=qPdLPaRp3qE&feature=youtu.be

Jag kan tänka mig att filmsnutten på ungefär en minut är tagen för ungefär tio år sedan. Eller mer. Men ha gärna nöje av den.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.