Aktiv dag

Dags för ett sent inlägg. Som vanligt. Jag förstår inte riktigt varför det under senare tiden har blivit så att jag sätter mig efter klockan tio på kvällen för att randa några rader. Men nu är det så.

Dagen har varit kul och intressant. Ett pass på morgonen på Friskvårdskompaniet inledde dagen. Jag försöker vara där tre gånger i veckan, men vet redan nu att det inte blir någon gång nästa vecka. Knappt hade jag kommit hem förrän jag fick ett skrivuppdrag som skulle fixas, vilket jag med glädje och tacksamhet tog mig an. Det är ju bara så roligt.

Tvättstuga och strykning följde på det och under den sena eftermiddagen fick jag veta att Sunnanå har värvat ytterligare en spelare – Tanja Nousiainen. Alltså åkte jag ner till Norrvalla och stod där i det snöblandade regnet och kolla träningen. Efter det snackade jag med flera spelare som jag senare ska skriva om på sskbloggen.

Det är dagen i ett nötskal. Nu pågår EM-kvalmatchen mellan Moldavien och Sverige och jag känner mig en smula splittrad. Jag missade Zlatans märkliga mål, men det kommer säkerligen att vevas flera gånger i repriser. TV:n står på så jag hör ljudet när jag skriver och är det något lag som gör mål hinner jag se reprisen direkt.

Författaren och poeten – och så småningom Nobelpristagaren i litteratur – Tomas Tranströmer har avlidit. Det är sorgligt på alla sätt, men ett öde som väntar oss alla. Jag är glad för att han i alla fall hann belönas med Nobelpriset. Det var han verkligen värd.

Apropå död och elände så är det ju alldeles förskräckligt med piloten på det tyska planet som – tydligen medvetet – begick självmord och tog 149 andra människor med sig i döden. Alltid får flygkrascher stor uppmärksamhet eftersom det är väldigt många människor som dör i en enda olycka. I alla när det handlar om stora passagerarplan. Men antalet offer kan faktiskt sättas i relation till andra olyckstal.

Varje dag dör – i genomsnitt – 70 personer i trafikolyckor i EU. Knappt 700 skadas svårt. På två dagar är alltså antalet dödsoffer nästan lika många som dog i flygolyckan. Det ger, tycker jag, ett visst perspektiv. Men riktigt på vad vet jag inte: kanske på att det är väldigt säkert att flyga, kanske på att det är väldigt farligt ute på våra vägar. Det finns ju garanterat fler stollar bakom ratten på bilar än bakom reglagen i cockpit på flygplan.

Regeringen presenterade i dag också vad som komma skall när det gäller skattehöjningar. Bensinskatten kommer att höjas nästa år med 44 öre per liter vilket vid bensinpumpen kommer att bli ungefär 55 öre, enligt vad jag har förstått. Det blir dyrare att köra bil, vilket jag inte tror kommer att gillas särskilt mycket. I alla fall inte här i Norrland där avstånden är långa och där många familjer måste ha två bilar för att överhuvud taget få familjepusslet att fungera.

Sparandet i de så kallade Investeringssparkonton, ISK, kommer att beskattas hårdare. Sparandet på sådana konton beskattas ju utifrån statslåneräntan som är låg för närvarande och som förmodligen blir ännu lägre nästa år. Här ser regeringen en chans att klippa in lite pengar, två miljarder kronor närmare bestämt, genom att lägga på 0,75 procent på statslåneräntan. När räntenivåerna höjs så småningom ska det bli intressant att se om regeringen då tar bort det man nu lägger till. Jag tror förstås inte att regeringen kommer att göra det – höjda skatter sänks sällan. I alla fall inte av socialdemokratiska regeringar. Men det är viktigt att stimulera sparandet och det gör man inte genom att skattebelasta det.

Nåja, tids nog finns det skäl att gå in mera på de här skattepolitiska frågorna. Nu får det räcka för i dag. Dock måste jag säga att jag inte har förtroende för regeringen och dess ekonomiska politik. Jag tror att den leder fel. Men facit på det ges inte förrän senare.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.