Sverige bockade djupt

Om gårdagen var aktiv så har denna dag varit inaktiv. Livet ska ju balanseras. Det jag pysslat med är att ha skrivit en del både privat för min egen del och så en del för Sunnanå på deras blogg. Jag pratade ju med en del av spelarna i går och det är nu utlagt på sskbloggen. Sedan kollade jag Sveriges första match i hockey-VM för damer; en match som Japan vann på straffar. Men Sverige tog i alla fall en poäng. Om det räcker för att gå vidare till slutspel återstår att se. I morgon spelas nästa match.

Jag har också tittat på matchen som SAIK spelade hemma mot Linköping och som SAIK vann med 5–2. Det var första matchen i semifinalserien. SAIK var förstås bäst den här gången, men jag tror att Linköping kan göra bra motstånd. Bättre än Brynäs i alla fall. Vi får väl glädjas åt varje SAIK-vinst. Jag ska också säga att jag naturligtvis inte var på plats i Skellefteå Kraft arena utan kollade på TV12 som sände direkt. Min tinnitus pallar inte med livet i arenan.

Till nästa omgång av Smartare än en femteklassare ska jag banne mig anmäla mig. Det går jättebra att svara på frågorna när man sitter framför TV:n och eftersom många åker ur på den andra frågan, så är det inte någon skam att göra en tidig sorti heller. En anmälan och sedan får vi se om man blir uttagen. Det är säkerligen tusentals som vill vara med och få chansen att bli förödmjukade.

I landet har det hänt att Sverige tagits till nåder igen av Saudiarabien. När det gäller ett muslimskt land som Saudiarabien kan man ju varken säga att Sverige kröp till korset eller gjorde en pudel. Det passar sig ju sällsynt illa. Men uppenbarligen gjorde den gode parlamentarikern och tidigare vicekungen, det vill säga talmannen, Björn von Sydow ett gott jobb som svenskt sändebud. Han träffade bland andra den nye saudiske kungen och med sig hade von Sydow ett brev från kungens svenske kollega. Det gjorde susen.

Så i dag kunde utrikesminister Margot Wallström konstatera att den saudiske ambassadören är på väg till Sverige igen, vilket för övrigt TV-kanalerna al Arabia och Aljazeera meddelade redan i går. Förbindelserna är normaliserade och förmodligen bättre än tillförne eftersom Sverige bockat djupt och nu är ivrigt att vara till lags. Det uppskattar säkerligen det svenska näringslivet – om inte andra.

Eftersom dagen varit inaktiv och händelsefattig – i stort sett – tycker jag inte att det finns mer att skriva om just nu. Varför jag stannar här…

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.