Vacker morgon

Det får bli ett synnerligen kort inlägg. Klockan har ju dragit sig mot elva på kvällen och det är faktiskt först nu som jag har funnit ro och tid att sätta mig ner för att randa några små händelser och intryck från dagen.

Jag tog mig för att promenera ner till stan strax före lunch i alla fall. Mina stående rader skulle lämnas in och banken skulle besökas. Snart gjort var det och på vägen träffade jag några tidigare arbetskamrater på Norran som jag växlade några ord med. Vädret inbjöd inte till några långa konversationer och de jag mötte var på väg in till city för att uträtta ärenden under lunchtimmen.

Apropå vädret tyckte jag att det var väldigt vackert ute i morse. Snön hade skrudat naturen i brudkläder och det var alldeles stilla. Gott är att vakna då och kika ut.

Jag fick min deklarationsblankett också. När siffrorna som ska föras in på den gröna näringslivsdelen väl är klara blir det väl till att under en viss stress försöka klara av allt digitalt. Jag lyckades ju med det förra året. Men ett år tidigare gick det inte riktigt så bra. Då fick jag gå ner till skattekontoret och be om hjälp, vilket jag fick. Det var snällt av personalen där. Dock hoppas jag att jag slipper göra det igen.

Sen eftermiddag var jag nere i bollhallen på Norrvalla för att snacka med ungdomar som spelar fotboll i Sunnanå. Det var kul. Det är ju sannerligen inte varje dag som jag pratar en längre stund med ungdomar som är mellan 13 och 15 år. Kul att ställa frågor till dem och roligt att höra deras svar.

Direkt efter det var det ånyo styrelsemöte i Sunnanå SK. Säsongen står för dörren och det är en hel del som ska tas tag i. Det är också nödvändigt att vi lär känna varandra, vilket vi inte lär ha några problem att göra. Jag har en bestämd känsla av att vi kommer att kunna arbeta bra tillsammans eftersom vi alla har olika bakgrunder och kompletterar varandra både i ålder och erfarenhet och med olika specialintressen och förmågor. Vi är fulla av tillförsikt inför framtiden och det är alltid bra med en sådan positiv utgångspunkt.

Ute i världen? Ja, stormen Niklas härjar i Tyskland, Belgien och Nederländerna. Fyra personer sägs ha omkommit i olyckor som blåsvädret ställt till med. Sverige vann träningslandskampen mot Iran med 3–1 efter ännu en lysande match av storstjärnan Zlatan Ibrahimovic. Iran är ju ett bra fotbollslandslag så segern smäller lite högt trots att det bara var en vänskapsmatch.

I semifinalserien i hockey-SM vann Växjö mot Frölunda. Det avgörande målet gjordes efter ungefär fyra minuter in i sjätte (!) perioden. Flera sådana tuffa och långa kamper är önskvärda under förutsättning att Skellefteå AIK tar två raka segrar till. I så fall skulle rimligen finalmotståndarna vara tämligen slutkörda – eller i alla fall tröttare än SAIK-arna. I damhockey-VM, som spelas i Malmö, vann Sverige bekvämt med 4–0 mot Tyskland och går vidare till kvartsfinal.

Och därmed får det väl vara slut för i dag. Någon annan dag kommer jag kanske att skriva om politik. Eller om något som känns mer viktigt än en vanlig vardag för undertecknad.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.