Månbilder och final

Jag tror inte att jag sover sämre för att det är fullmåne. Sådant har jag inte trott på – att man sover bättre eller sämre därför att månen står i olika faser. Fast det kanske man ska göra. Månen har ju dragningskraft som skapar ebb och flod så måhända har det inverkan också på oss människor. Åtminstone en del. Det är i alla fall fint när det är fullmåne.

DSC02598

Häromkvällen tog jag den här bilden som jag tycker blev någorlunda hygglig. I kväll gick månen upp över horisonten och hade en annan kulör. Den var rödare i början men eftersom jag försökte plåta med linsskyddet på och innan jag förstått varför det inte fungerade hade månen fått en ljusare färg.

DSC02620

Lite tjusigt tycker jag det är även om jag inte kan ta bilder som förmedlar samma känsla som uppstår när ögat träffas av bilden och upplevelsen. Det är ju så mycket i levande livet som påverkar just den känslan och som aldrig någonsin kan fångas med kamera vare sig det är stillbilds- eller filmkamera.

Just känslan och upplevelsen ville en av våra vänner uppleva i Skellefteå Kraft arena i eftermiddags när han kollade den femte semifinalmatchen mellan Skellefteå AIK och Linköping. En match som nu alla vet att SAIK vann och därmed blev klara för finalspel för femte året i följd. All respekt för den insatsen. Nu återstår att se om finalspelet slutar med seger också vilket i så fall skulle ge den tredje raka SM-titeln och det tror jag inte något lag har mäktat med tidigare. Hur det går återstår att se. Finalmotståndaren, vilken det nu blir, har ju inte kommit till finalen av en slump precis, så det blir säkert jämna kamper.

När mannen var på hockey så kom hans hustru och dotter hit i stället. Vi åt och pratade och hade jättetrevligt. Vi satte förstås på tv:n också så vi kunde hålla oss informerade om hur det gick i matchen. Eftersom hockeyintresset mest inskränker sig till att veta hur det står och går i matchen, så nöjde vi oss med det. Känslan, stämningen och – som jag gröna vill kalla det – oväsendet går inte fram när man bara kollar repriserna på målen som görs. Goda vänners umgänge smäller högre, tycker jag. Tids nog är hockeysäsongen över och då är alla med i svängen igen – såvida inte Sunnanå lirar fotboll då. För då ska be att få avstå för att i stället kolla fotboll.

I nyhetsflödet ser jag att en vulkan, Villarrica i södra Chile, har fått ett utbrott som tvingat fram evakuering av befolkningen som bor i närheten av vulkanen. Alltid slår det mig hur små och obetydliga vi människor är inför naturens otyglade och ostyrbara krafter. Det är fascinerande i sig och något som aldrig så ny teknik kan skydda oss emot.

Med visst intresse läste jag en liten artikel på dn.se om hur språket sakta förändras i takt med att vi blir alltmer vana att uttrycka oss via sms och twitter och allt vad det heter. Nu blir det tydligen allt vanligare att inte sätta punkt efter en mening. Detta därför att punkten tydligen betraktas som formell och som ett uttryck för – ilska. Jag förstår faktiskt inte sådana här glidningar i språkutvecklingen och kommer förmodligen, hoppas jag, att sätta punkt när det är slut på meningen. Då och då avslutar jag också en mening med tre punkter – … – bara för att jag kan och för att jag tycker att det passar. Om dessa tre punkter på något sätt uttrycker något som jag inte menar har jag inte en aning om och jag bryr mig faktiskt inte om det heller.

I morgon väntar ytterligare en helgdag. Den dagen har jag tänkt viga åt skriverier av olika slag. Bara så att ni vet. Blir det ett riktigt fint väder kan det tänkas att jag även tar en promenad. Om inte annat för att lura på när det blir bäst att byta till sommardäck. Än kan det bli vinterväder och halka. Kanske. Tror jag.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.