Sällsynt olycka

Så nu är det fixat – alla skriverier som har legat och väntat på att bli skrivna och som har med Sunnanå att göra. Texterna till bilagan är klara och jag hoppas bara att de får grönt ljus. Ja, i morgon ska jag träffa en företagare vars företag jag har skrivit om. Han har säkert en del synpunkter, men det är bara trevligt. Protokoll och utdrag ur protokoll har fixats och jag har satt in en massa papper och handlingar i pärmar.

Tyvärr har det inte blivit något eget skrivande, men det får anstå till en annan dag. Det viktiga är ju att skriva över huvud taget och även om det stundtals är väldigt mycket så är det hela tiden roligt. Gissningsvis är det väl ett skäl till att jag alltid har hamnat på sekreterarstolen när jag engagerat mig i föreningar. Både i Umeå och i Sundsvall blev det ju så när jag var aktiv i respektive orts flygklubb. Fast i Sundsvall hette det Flygsällskap. Det tyckte och tycker jag är en trevlig benämning på en förening.

Apropå flyg så ser jag att ett segelflygplan har havererat i Norrbotten och dessvärre ser det ut som om det är en som har följt med planet ner mot marken. Planet har ännu inte hittats och risken är stor för att den personen har omkommit. Den andra personen som var med i planet hoppade ut med fallskärm och klarade sig.

Olyckor med segelflygplan är väldigt sällsynta. Visserligen kan det hända tämligen frekvent att segelflygare gör så kallade utelandningar, det vill säga landar där det går att landa och att det inte är på någon flygplats. När uppåtvindarna inte kan hittas och föra planet högre upp och längre bort så finns det bara ett alternativ och det är att landa så säkert som möjligt.

Från tiden när jag flög kommer jag ihåg berättelser om att många segelflygare begav sig upp i fjällvärlden på vårvintern. Tydligen skapas goda uppåtvindar där och jag har hört att segelflyg kan komma upp på höjder som normalt trafikeras av trafikflygplan. I norra Sverige är det lugnt. Trafikflygplanen kör ju inte i några stråk över fjällen så då kan segelflyget ligga i sina trevliga bubblor där uppe. Det måste vara en väldigt speciell känsla.

Själv har jag aldrig suttit i ett segelflygplan. Däremot fick jag upp dottern i ett en gång när de ett sportlov hade uppstigningar från Sidsjön i Sundsvall. Hon gillade det starkt, vill jag minnas. Även om hon hade sina tvivel när hon fick ha fallskärmen på sig utfall något oväntat skulle inträffa. Om det hade hänt hade hon fått hoppa över stan och det hade ju varit något att berätta om.

Sunnanå har spelat sin sista träningsmatch inför seriestarten på söndag. Det gjorde laget i Piteå och mot Piteå. Det blev stryk med 3–0, men det är inte så dåligt med tanke på att Sunnanå spelade mot ett allsvenskt lag och saknade tre spelare som var engagerade i landslagsspel. Sundsvall fick för övrigt också stryk i sin allsvenska premiär. Hemma förlorade Giffarna med 1–4.

Nej det här duger inte. Nu ska jag vara social en stund innan det blir dags att gå till sängs så att jag – kanske – är utvilad inför de två närmast kommande dagarna, som ser ut att bli arbetsfyllda. Vilket är väldigt kul för mig.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Sällsynt olycka

  1. Moa skriver:

    Jag minns mycket väl flygturen i segelflygplanet ovanför Sidsjön. Jag minns att planet svängde, och jag tittade ner och fick se en fågel som flög under oss … och eftersom vi svängde så var fågeln kvar på samma ställe hela tiden, såg det ut som. Tyst, och fridfullt. Mycket vacker upplevelse.
    Och man fick mest ha fallskärmen på sig därför att stolarna var utformade för att man skulle ha dem där; hade man inte haft någon på sig hade det varit ett hål i stolen bakom en!

Kommentarsfältet är stängt.