Sliter dubb en vecka till

Tänk vad livet skulle vara lätt att leva om man hela tiden hade facit. Om man i förväg vet konsekvenserna av alla de beslut – stora som små – som man fattar. För nu är det så att jag sitter och ångrar att jag fegade ur i morse. Jag hade beställt tid för däckbyte. De dubbade vinterdäcken skulle av och sommardäcken på. Men när jag vaknade var det snö på gatorna så när jag väl inställde mig hos däckfirman i utsatt tid, tidigt på morgonen, så frågade jag om det gick att skjuta på bytet en vecka. Jodå, det gick bra.

Trygg i förvissningen om att jag gjort rätt rattade jag hemåt. Det var fortfarande snöigt och vitt på gatorna. Men snön försvann fort nog och inte bara det. Gatorna torkade upp och det har varit sommarväglag mest hela dagen. Jag får väl försöka inbilla mig att det var mitt beslut som blidkade vädergudarna (om det finns några sådana) och trösta mig med det.

Nåja, ingen skada är skedd. Det blir bara till att slita på dubbar och vägbanor ytterligare några dagar.

Skada som sker är däremot, tycker jag, regeringens politik när det gäller att skapa arbeten för unga. Tankegångarna lanserades före valet så förslagen som nu lagts fram är inte någon överraskning precis. Planen är att ta höja arbetsgivaravgiften för unga, de som är under 26 år. Därmed blir det lika dyrt att anställa unga som att anställa äldre. Ja, riktigt mycket äldre – de som är över 65 år och fortfarande vill och kan och får jobba – ska få en högre arbetsgivaravgift. Det blir alltså dyrare att anställa även de som är äldre än 65 år.

I stället ska regeringen satsa på så kallade traineeplatser för ungdomar. Nu blir det inte alls så många som regeringen har talat om tidigare. Halva året ”försvann” ju för regeringen Löfven när den tvingades regera med alliansens budget. Men ändå blir det färre som får traineeplatser än vad regeringen räknat med. Det blir inte så mycket pengar till den här omvända reformen heller.

Jo, jag tycker att det är en omvänd politik. Regeringen tar bort två faktorer som gör det billigare att anställa för att i stället betala arbetsgivare för att ta emot ungdomar som ska vara på arbetsplatserna två dagar i veckan och få utbildning tre dagar i veckan. Regeringen tror och är övertygad om att dessa ungdomar sedan får en fast plats på arbetsmarknaden. Jag tvivlar på det och många med mig. För när regeringen vid årsskiftet också tar bort den lägre momsen på restauranger så försvinner många ungdomar från arbetsplatser ut till arbetslöshet. Förmodligen får de trösta sig med att de, om ingenting annat fungerar, så småningom får börja om som trainees.

Just nu i skrivande stund är det paus mellan andra och tredje perioden i andra finalmatchen mellan Växjö och Skellefteå i hockey. Den här gången spelar Skellefteå hungrigt och offensivt och ger inte Växjö en lugn stund. Det är förmodligen också därför Skellefteå leder med 0–3. Förhoppningsvis håller ledningen i sig så att det kan stå 1–1 i matcher inför torsdagens kamp i Skellefteå Kraft arena.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.