Så är budgeten lagd

I dag presenterade regeringen sin vårbudget i riksdagen. Jag har inte lyssnat på debatten i riksdagen, men kan väl tro att den gick efter givna roller. Regeringen är väldigt nöjd med att nu presentera sina förslag som den anser ska förändra och förbättra Sverige, medan oppositionen tycker att regeringen gör helt fel. Som vanligt är det väl så att det finns både goda och dåliga delar i det som regeringen nu har lagt fram.

Jag vet inte om jag ska vara provokativ. Eller om jag bara lugnt och stilla ska redovisa vad jag tycker utifrån min personliga uppfattning. Och då en uppfattning som vilar på de värderingar som formats under livets gång. Kanske blir det både det ena och det andra. Vi får se.

Mest applåder kommer regeringen att få från de arbetslösa. Nivåerna i a-kassan höjs högst avsevärt från och med 7 september i år. Den som hade en månadslön på 20 000 kronor innan arbetslösheten får en höjd ersättning per månad med 1 040 kronor och den som hade en månadslön på 25 000 kronor får en höjd ersättning med 5 040 kronor per månad. Det gäller de första 100 dagarna av arbetslöshet. Men även därefter blir det högre ersättningar än i dag, dock begränsat till maximalt 1 040 kronor/månad.

Det här betyder förstås mycket för dem som tvingas leva på a-kassa. Dessvärre tror jag att det är fler som tvingas göra det, även om regeringen säger sig vilja bekämpa arbetslösheten och hävdar att deras politik kommer att skapa jobb i stället. Det tror jag verkligen inte. Ingenting sägs om exempelvis om garantin som ungdomarna skulle få enligt givna vallöften. De ska aldrig vara utan arbete längre än 90 dagar. Därefter ska de få en praktikplats. Den reformen ska genomföras under mandatperioden. Det som hänt i den frågan är att Arbetsförmedlingen har fått ett uppdrag att titta på hur i hela friden det ska kunna gå till och administreras.

Utifrån min politiska uppfattning är jag rädd för att regeringspolitiken leder alldeles fel. Genom att det redan i höst blir dyrare för arbetsgivare att anställa unga eller att ha dem anställda, så kommer sakta men säkert att antalet unga med jobb att sjunka. Från årsskiftet kommer den lägre arbetsgivaravgiften för unga att tas bort helt och hållet och då kommer naturligtvis de negativa konsekvenserna som syns i arbetslöshetsstatistiken att växa. Lägger man därtill att det införs en löneskatt på drygt åtta procent för arbetsgivare som anställde personer äldre än 65 år och för äldre som driver någon verksamhet i enskild firma, så kommer också det att inverka negativt på samhällsekonomin i form av färre arbetade timmar.

Av den omtalade traineesatsningen blir det inte mycket. 30 000 traineeplatser blir i år inte ens 600 och under nästa år kanske 10 000. Det är väl i storleksordningen av dagens fasta jobb som försvinner när det blir dyrare att anställa unga, kan jag tänka mig.

Jag skulle förstås kunna skriva mycket mer om budgetförslaget. Kort uttryckt så tror jag att regeringen i stort är på fel väg, även om det finns grupper som i dag kan känna sig glada och tacksamma. Höjd a-kassa och höjt underhållsstöd är riktiga satsningar, men finansieringen borde ha varit en annan och då företrädesvis av sådant slag som inte inverkar negativt på anställningsbarhet och arbetsvilja.

Och nu till något helt annat. 13 tranor kom i dag i traditionell plogform från söder och flög över Moröhöjden mot norr. Men när de försvann över taket och jag inte kunde se dem längre så blev det ett väldigt liv på dem. Tio-femton sekunder senare kom en trana tillbaka och hade då kurs sydost – detta under ivrigt trumpetande. Denne fick snart sällskap av ytterligare en. Kanske var det ett par där hen larmade hen om att de flugit för långt? Och att deras ställe låg åt ett annat håll? De övriga elva såg jag inte mera i alla fall.

Så nu när tranorna har kommit hit upp så är det väl ändå vår. Fast jag väntar mig att snart också få se storspoven, vår landskapsfågel.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.