Trista svar och debatter

En ny katastrof inträffade i dag i vattnen mellan Libyen och den italienska ön Lampedusa när ett överfyllt fartyg kantrade och sjönk. Minst 700 människor drunknade och bara ett par handfull kunde räddas. Det innebär att omkring 1100-1200 människor har drunknat på sin väg mot Europa och för att få skydd i något EU-land. Och det bara under den senaste veckan.

Det är förskräckligt. När Estonia gick under blev det ett trauma både i Sverige och Estland eftersom antalet personer som drunknade var så många. Nästan dubbelt så många  som då har offren blivit på en vecka. Under förra året uppskattas 3500 personer ha drunknat sedan rangliga och utrangerade båtar som sänts ut på öppet hav överfyllda med flyktingar har gått under.

Det är verkligen hög tid att EU tar tag i frågan hur flyktingkrisen ska lösas. Det är ovärdigt de utvecklade länderna i EU att låta samvetslösa och cyniska människosmugglare bli rika på att skicka ut folk på en resa som bara alltför ofta slutar med döden.

I Finland har det varit val i dag. Centerpartiet i vårt grannland vann valet och dess partiledare Juha Sipilä blir ny statsminister. Ännu är det inte helt klart med vilket eller vilka partier som Sipilä ska bilda regering. Men det kommer säkerligen att ordna sig. Finland har ju en lång, lång erfarenhet av samregerande partier och konsensuspolitik. En konsensus som det finska folket uppenbarligen var trött på i dag när det gick till vallokalerna. Särskilt mycket har tydligen inte hänt i landet under de senaste fyra åren.

Särskilt mycket lär inte hända heller i Sverige. Jo, när regeringen nu har fått mandat och fri väg för sina förslag (efter decemberöverenskommelsen) så kommer det att ske förändringar. En del av dem aviserades i vårbudgetförslaget. Politiken kommer att kompletteras och stärkas när budgeten läggs för nästa år och framöver. Men om det är rätt politik återstår att se. Jag är i högsta grad full av tvivel. Men å andra sidan lade jag inte min röst på vare sig Socialdemokraterna, Miljöpartiet eller Vänsterpartiet heller.

Jag kikade på Agenda i kväll. Jag tycker att det var oerhört trist att lyssna på argumentationen av moderatledaren Anna Kinberg Batra. Gång på gång återupprepades samma argument på frågorna och faktiskt utan att hon gjorde ett försök att variera svaren. Nog tycker jag att man kan begära en större skärpa och djupare argument som svar på frågor som ställs.

Jag var inte precis gladare över att se minidebatten mellan försvarsminister Peter Hultqvist och folkpartiledaren Jan Björklund. Den senare var kritisk mot överenskommelsen som regeringen träffat med tre allianspartier och Hultqvist försvarade den. Som alltid kom debatten att fokusera på den tidigare regeringen inte gjort och mot den bakgrunden anser Hultqvist att överenskommelsen var en framgång. I det har han lite rätt. Björklunds svar var inte förvånande eftersom han hävdade att Socialdemokraterna kunde ha gjort ännu mer ännu tidigare. Och så höll de på de båda framträdande politikerna utan en aning om att de för varje replikskifte säkerligen skrämde iväg väljare som trots allt är intresserade av politik.

Eftersom jag följt politiken på olika nivåer under så många år tycker jag mig kunna argumenten. Men jag blir mer och mer förvånad över att ingen politiker vågar bryta den gängse och tråkiga debattekniken och den modell som de tror är vinnande i intervjuer och debatter. Det jag vill se betydligt mer av är politikerna respektive personligheter speglas i deras argumentation och det skulle sannerligen inte skada om det blev lite mer knorr och överraskningar i debatterna. Jag kommer att sakna Göran Hägglund. Han kunde i alla fall någon gång bryta mönstret på ett förlösande sätt.

Nästa vecka tycks bli lite intensiv för min del. Åtminstone tidvis. Det handlar både om jobb och om Sunnanå. Det ser jag fram emot.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.