Prisskillnader

I morse blev det äntligen gjort. Sommardäcken är nu på och dubbdäcken har tagit in på hotell. Så tyst och fint bilen rullar nu. Den första dagen med sommarsulor är alltid lite speciell. Men det går fort över – nyhetens behag. Jag hade bara kört några få kilometer efter bytet så var det dags att fira. På Torsgatan slog mätaren över till 4 000 mil och då bestämde jag mig för att bjuda bilen på en tvätt. En jubileumsdag som i dag ska något hända, så det fick bli en automattvätt. Som ett brev på posten kommer det förstås att regna i natt.

Jobb har det varit under hela förmiddagen och lite till. Det var som alltid kul. Efter det har jag läst webbtidningar från olika delar av landet för att se om det finns något intressant eller roligt att ta del av. Jag har också börjat jämföra priser på försäkringar. Det skiljer väldigt mycket mellan olika bolag. Faktiskt så mycket som 1 700 spänn mellan den billigaste och dyraste. Nu har jag inte studerat detaljvillkoren, men av det som jag ögnat igenom är skillnaderna inte så där väldigt stora.

Ännu har jag tid att välja, men om det inte skiljer något i villkoren så kan jag inte riktigt förstå varför man ska betala en tusenlapp eller mer än man behöver. De pengarna kan man ju lägga på bensin i stället. Detta enkla exempel visar att det finns pengar att spara bara genom att jämföra priserna mellan olika företag.

Det får mig att tänka på hur mycket det finns att spara i samhället. Skellefteå kommun är ju inte särskilt pigg på att släppa ifrån sig någon verksamhet eller ens att låta någon privat företagare utmana den kommunala verksamheten genom att priser jämförs. Det är ideologiskt grundat förstås och det får man ha respekt för. Men jag tycker att det är lite inskränkt.

Om kommunen analyserar en verksamhet och ser exakt vad den innehåller i form av kvantitet och kvalitet och förstås innehåll och prissätter det, så skulle kommunen ganska enkelt kunna definiera verksamhetens innehåll och lägga ut det till jämförelse. En privat aktör skulle då kunna se på denna definition av innehåll, kvantitet och kvalitet och själv räkna ut vad det skulle kosta att göra samma sak. Om kommunen sedan skulle nappa på ett erbjudande om att göra samma sak billigare, så är det ju bra. I så fall används skattepengarna bättre.

Jag är rädd för att det finns en slentrian inom den kommunala verksamheten. Eller att det lätt kan utvecklas en sådan. Känslan av att alla jobb i kommunen är trygga och att inget eller ingen hotar kan skapa en förnöjsamhet som inverkar negativt på effektiviteten. Nu menar jag inte att folk ska springa benen av sig jämt och ständigt, men skärpan i arbetet kan avta i denna trygghet.

Jag har förstås inte någon grund för detta mitt påstående, eller i alla fall min teori. Inte någon annan än att Skellefteå kommun har ungefär 1 000 fler anställda än den befolkningsmässigt större Luleå kommun. Att Luleå kommun klarar sig med färre kan visserligen ha med kommunernas ytstorlek att göra, men jag tror inte att det är förklaringen till hela skillnaden. Jag vet att vi tittade på det här förhållandet när jag jobbade på Norran, men jag kommer inte ihåg om det någonsin skrevs om det annat än det jag själv skrev på ledarplats.

Debatten om privata entreprenörer i offentligt finansierad verksamhet har ju förts i många år nu. Ibland har kritiken mot de privata varit väldigt stor och det råder inte någon tvekan om att många aktörer har misskött sin verksamhet. Vad som inte speglas lika ofta är när offentligt drivna verksamheter missköter sitt uppdrag. För sådana exempel finns det också många av. Kvaliteten på det som görs har verkligen inte bara en förklaring i form av vinst eller inte vinst.

Men det kanske jag kan återkomma till någon gång om och när det blir aktuellt. Just nu känns det inte som om det finns något mer att orda om.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.