Våren är på gång

Mitt på dagen tog jag mig ut. I bilen. Och jag styrde ner mot älven där jag gick så ofta när vi bodde på Läkarvägen. Nu kommer jag nästan aldrig dit. I sommar i fint väder och utan jobb som ska göras kan jag nog tänka mig att ta en lång promenad dit och längs med älven upp till Mobacken och tillbaka. Men då måste jag ha ett par timmar på mig.

Jag ville kolla hur långt våren har kommit. Det är mycket vatten och tryck uppifrån för att vattnet ska komma ut i älven och vidare ut i havet. Ännu finns det mycket snö kvar i inlandet och den riktiga snösmältningen har inte kommit igång än.

SONY DSC

Men i de rör som ligger under gångstigen över till Rovön är full skjuts på vattnet. På andra sidan ligger rören under vattennivån, men strömmarna som orsakas syns tydligt.

SONY DSC

Det här paret uppskattar nog våren. Vattnet är kallt, men de känner ingenting av det kan jag tänka. Månne funderar de på hur ska uppfostra sina ungar. De låg tätt tillsammans och hade säkerligen nöje av att vara nära varandra.

SONY DSC

Blir det lite varmare så är det bara fråga om en kort tid innan de snart utslagna knopparna förvandlas till gröna löv. Det är verkligen på gång nu.

SONY DSC

Det ser egentligen inte alls trevligt ut i den lilla skog som finns. Jag vet inte om det är någon som sköter den. Eller ens om den ska skötas. Under vintern har i alla fall det här trädet tagit stryk och med tanke på hur det ser ut i övrigt kommer det nog att ut så här till dess att naturen själv tar hand om det som murknar och dör.

Egentligen tror jag att det är ett medvetet förfall av den lilla skogen. Småkryp och fåglar och andra djur trivs säkerligen ypperligt i den miljön och förmodligen är det väldigt bra för kretsloppet. Kan jag tänka.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Våren är på gång

  1. Moa skriver:

    Fina bilder, speciellt den första! På vattnet – jättefin. Den kan du väl skicka in till den där tävlingen jag länkade dig till?

Kommentarsfältet är stängt.