Ny erfarenhet

Träning på gym i morse blev en bra start på dagen. Men redan innan jag åkte dit hade tvättstugan fått besök och där blev jag kvar efter träningen. Det blev lite stressigt en stund på förmiddagen eftersom jag också hade massage inbokad. Jag försöker ju gå en halvtimme i veckan och jag tycker att den gör små underverk varje gång. Ett längre samtal med grannarna innan det var dags att gå in och byta om för en längre promenad.

Ja, det var dagens pensionärsgöromål. Men dagen var inte riktigt slut där. Jag skulle nämligen på After work med ett par kompisar i Sunnanå och det blev en för mig helt ny upplevelse. Jag har ju hört talas om det, men själv aldrig under mitt liv (såvitt jag kan erinra mig) varit på något. Alltid när dagen har varit slut så har man ju skyndat hem.

Vi skulle vara på Bishops Arms mitt i stan. Jag var där i tid och gick in i lokalen. Fullsatt, vilket förvånade mig. Jag hittade ingen jag kände så jag gick ut igen och väntade utanför till dess att fler skulle dyka upp. Sedan gick vi in och snart hittade vi varandra. Stod och hängde i baren nästan en timme innan vi fick tag på ett bord för fyra där vi sex klämde in oss.

Mat och dryck beställdes och kom in. Maten var god, men det var som att sitta i ett flygplan och käka. Trångt, vilket vi bara hade oss själva att skylla eftersom vi fått en litet bord. Allt var gott och trevligt och mysigt. Kul hade vi också.

Men jag som aldrig varit ute på något dylikt tidigare – jag är ju inte någon krog- eller pubgäst precis – blev förvånad. Jag hörde till exempel att det är kö utanför Bishops Arms redan vid tredraget på fredagarna för att få bord. Att det var full fart vid fyra var därför inte så konstigt. Öl och vin och en del whiskey serverades till de många gästerna som förmodligen alla var glada över att arbetsveckan var slut och helgledigheten startat. Men inte kunde jag tro att så många börjar helgen med att samlas efter jobbet för lite mer informellt umgänge. Å andra sidan har jag aldrig heller tänkt på det.

Kul med en ny erfarenhet var det i alla fall. För mig personligen finns det emellertid en faktor som gör att trivselfaktorn sjunker. Min tinnitus gör det väldigt besvärligt och svårt, ibland omöjligt, att höra vad de övriga vid bordet säger. Och efter någon timme börjar huvudvärken att göra sig gällande. Det är inte kul och inte behagligt.

Det ledde också till att jag bröt upp tidigare än de andra och tidigare än jag tänkt. Och inför nästa After work så kommer jag noga att tänka mig för. Jag är nämligen inte alls säker på att trevligheterna helt väger upp nackdelarna för mig. Men vi får se.

Nu är det emellertid lite sent och jag stannar här. Vilket nog många är glada för.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.