Fotboll och storspov

Vädermässigt var det inte någon höjdardag i dag. Speciellt inte när man som jag har varit utomhus i tre timmar. Som vanligt klär jag mig dåligt, men jag var i lä i alla fall och när regnet kom gick jag upp på läktaren. Jo, jag var naturligtvis på matchen mellan Sunnanå och Hovås/Billdal för att plåta och skriva. Bilderna blev inte toppenbra när man sitter på läktaren, men jag höll mig torr och det är gott nog för mig en sådan här dag.

Norrans fotograf Ulf Johansson däremot envisades med att stå längs lång- och kortsidorna i 90 minuter. Men han får ju betalt för sitt jobb. Det får jag också i form av att jag tycker det är så kul och det räcker för mig i den situation som jag är i.

DSC02988

Här är i alla fall en bild på Annika Kukkonen. Hon är duktig, men kommer nog inte att spela mer under vårsäsongen i alla fall. På torsdag ska hon opereras i Stockholm (i foten någonstans) och blir borta ett antal veckor. Men eftersom hon bara har kontrakt under vårsäsongen så blir det inte någon mer match innan sommaruppehållet. Hoppas dock mycket på att hon skriver på också för hösten, för hon behövs i laget.

Lite ledsamt var det att Sunnanå tappade sin 3-1–ledning och bara fick oavgjort – 3–3. Men det är en poäng i alla fall och alla poäng behövs i seriespelet.

Det halvt griniga vädret till trots så är våren definitivt på gång. I morse såg jag – bara ett par meter från E4 – årets första storspov. Det var gott att se. Storspoven är ett säkert vårtecken och det är alltid lika roligt att titta på den. Nu hann jag inte spana in den precis eftersom jag for förbi i bil. Men den har kommit nu och det är huvudsaken.

Jag var uppe en sväng på Solbacken också. Då hörde jag trumpetandet från tranor. Jag såg inga först. Men långt långt borta i söder såg jag ett antal – 16 fåglar visade det sig vara – som låg och cirklade runt, runt innan de hittade vägen norrut igen. De skulle också, liksom  tranorna jag såg för en tid sedan, längre norrut för att påbörja häckningen. Hoppas att de inte är besvikna på vädret.

På tal om vad naturen kan bjuda såg jag häromnatten från balkongen en kritvit hare som kom skuttandes längs gång- och cykelvägen som går genom Moröhöjden på väg mellan stan och Morö backe. Hen vek av uppåt våra hus på Krongatan när en hundägare dök upp. Jag tyckte lite synd om haren vars klädedräkt inte hinner anpassa sig till hur snön smälter undan. Hoppas hens skifte går fort.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.