Motorbortfall ingen fara

Alldeles nyss kom nyheten upp på nyhetssajterna att det plan som Bill Clinton far omkring i mellan östafrikanska länder fick nödlanda. En motor av fyra hade slutat fungera. Den händelsen skulle aldrig ha fått någon uppmärksamhet alls om det inte varit så att planet fraktade Bill Clinton.

Det jag fick lära mig när jag hade flygcertifikat var att det förmodligen inte skulle gå så bra om motorn slutade gå på det enmotoriga plan jag körde. Vi övade mycket på motorbortfall och förmodligen skulle man väl ha tagit sig ner på någon lägda, väg eller sjö om det varit skarpt läge. Vi fick också en teoretisk genomgång av hur vi skulle flyga ner i storvuxen skog om det inte fanns någon öppen plats som vi skulle ha nått. Men oavsett landningsplats vid en nödlandning skulle man förmodligen ha slagit sig ordentligt.

Men i ett flermotorigt plan är det inte någon kris om en motor lägger av. De stora planen som drar över Atlanten och som kör ännu längre sträckor har ju bara två motorer och om en lägger av så går det lika bra att flyga på den motor som fortfarande fungerar. Men det är klart – finns det möjlighet för piloten att landa så gör hon eller han säkert det. För skulle den andra motorn också lägga av så blir det lite kris. Och blött om man är över Atlanten…

För ett plan med fyra motorer är det alls inte någon kris. Så det var inte någon fara för Bill Clinton. Ville bara säga det.

Jag är inte engagerad i någon kyrka. Inte medlem i svenska kyrkan och inte religiös över huvud taget. Men jag gillar den nuvarande påven Franciskus. I dag har han pratat på Petersplatsen och det han bland annat pratade om var ojämlikheten mellan män och kvinnor. Han tycker att det är skandalöst att kvinnor tjänar sämre än män och uppmanade alla kristna att verka för att löneskillnaderna blir mindre för att så småningom upphöra.

Han har förstås rätt i det. Ingenting kommer att hända nu, men på sikt kanske hans ord får en viss positiv effekt. Det är ju trots allt många som lyssnar på vad han säger och säkerligen finns det en del som gör som han säger. Men egentligen tror jag inte på att hans ord får någon verkan. För så fungerar väl världen att det är männen som i regel bestämmer i offentlig och privat sektor och i organisationer – ja, snart sagt överallt. Och när det kommer till vad som hamnar i fickan så brukar egenintresset och profiten vara starkare drivkrafter än någonsin tron på respektive trosriktnings högsta väsen.

Hur många chefer och halvbasar är det inte som bekänner sig till en tro och som inte sällan gör ett nummer av det, men som i det verkliga livet kan bete sig som svin och göra medmänniskor och anställda väldigt illa. I dessa människor finns det inte någon humanism eller empati utan bara hyckleri och ondska.

Nej, nu är det väl bäst att jag stannar här innan jag jagar upp mig för mycket…

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.