Röklukt på balkongen

Tanken på Valborgsmässoafton är väl att man ska gå till en brasa, låta sig värmas eld strålvärmen från kasan, lyssna på ett uppstyltat tal och huttra i takt till de klämmiga vårvisorna. Nej, det blev ingenting sådant i kväll. Inte alls. Ute på balkongen kände vi röklukten lite svagt. Vi konstaterade att några knoppar har brustit och börjat bli blad på vissa träd och vi lyssnade på fåglarna. Och vi hörde smällarna från några enstaka fyrverkerier vars exploderande ljussken vi inte såg. Det var vår Valborg och så har det varit under flera år. Det räcker. Våren kommer ju ändå.

Det är helt rätt uppfattat; jag är inte mycket för helger där det förväntas att man ska göra en massa saker. Jul, påsk, Valborg och midsommar – det är väl de helger som folk går igång på. Och det får de gärna göra. I princip är det trevligt med traditioner, men de traditionerna behöver ju nödvändigtvis inte vara precis desamma som alla andra har.

Min dag slarvade jag bort på ett sätt. Jag hade chansen att ta mig ut på en promenad, men det blev så att jag i stället stannade inne. Hustrun gladdes förhoppningsvis över min plötsliga städiver. I morgon – när det lugnat ner sig på handelsplatserna – far vi iväg och matshoppar. Speciell och mycket mat ska lagas till en middag på lördag med gäster. Det ser jag mycket fram emot eftersom det rymmer alla möjligheter till trevliga timmar.

Vad har då hänt ute i världen och i landet? Ja, vad som händer här i landet är inte så lätt att veta eftersom de flesta journalisterna är lediga så här dagen för en röd dag när inga tidningar kommer ut i morgon. Materialet till lördagstidningarna är, kan jag tänka mig, förproducerat till väldigt stor del så att det inte behöver läggas krut på annat än första majdemonstrationerna och talen.

Kanske beger jag mig ut för att lyssna på vad som sägs. Och kolla in vad kraven är på de skyltar som bärs under själva demonstrationen. Törs man tro på att någon socialdemokrat vågar kräva att Miljöpartiet ska lämna regeringen? Eller är det några demonstranter som kritiserar regeringen för de brutna vallöftena? Vi får väl se. Jag tror emellertid att det blir lite mindre folk än brukligt som tågar under de röda fanorna. Nu finns det ju inte ens en borgerlig alliansregering att reta upp sig på. Och första maj inföll ju i år lämpligt nog på en fredag så det blir långledigt för många.

Dagens snackis i politiska kretsar var debattartikeln i Dagens Nyheter i vilken ordföranden i riksdagens justitieutskott Beatrice Ask och den moderata partisekreteraren Tomas Tobé föreslår att organiserat tiggeri ska förbjudas. Naturligtvis siktar de båda skribenterna in sig på tiggarna från Rumänien och Bulgarien som av många uppfattas störa ordningen genom att visa upp sin fattigdom. En motion om detta ska tydligen lämnas in och behandlas på den moderata partistämman i höst.

Det jag stillsamt funderar på är hur en åklagare, om nu det skulle bli så att organiserat tiggeri blir förbjudet, ska kunna bevisa att tiggeriet är organiserat. Att en hitresande familj från Rumänien fördelar sig så att en sitter utanför en ICA-butik, en annan utanför Systemet och en tredje utanför Coop – är det organiserat? Jo, det är det förstås för annars skulle väl alla ha åkt till samma ställe.

Jag tycker också det är intressant att i så fall pröva en sådan lag gentemot Lions, Röda Korset och Rädda Barnen samt någon gång Amnesty, vars medlemmar med jämna mellanrum är ute med bössor på stan för att tigga pengar av de som rör sig mellan affärerna. Och det tiggeri som Hjärt- och lungfonden och olika cancerfonder, fonder för att rädda barn, Unicef och en lång, lång rad andra organisationer utför – hur är det med det? Självklart är det organiserat in i minsta detalj och dessutom inte sällan sponsrat av medierna som upplåter gratis annonsutrymme för dessa ständigt pågående insamlingar. Eller ska jag vara provokativ? För detta ständigt pågående tiggeri.

Det får räcka med detta för i kväll. Kanske tar någon förstamajtalare upp det ämnet i morgon. Men det tror jag inte. Om det nu inte används som argument för att attackera Moderaterna för att de genom det här utspelet försöker få tillbaka en del av sina väljare som i senaste valet tyckte att Sverigedemokraterna var det bästa partiet.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.