Poliser och bilder

Det har varit en fin dag i dag. Inte mycket har i och för sig blivit gjort, men jag har mått bra och det får väl anses vara det viktigaste. Jag har också förberett mig för jobbet jag ska göra i morgon; ett jobb som jag ska försöka klara av så snart som möjligt för att sedan gå på en föreläsning om situationen i Syrien och situationen i det landet just nu. Om det vet jag en del, men det kan vara intressant att lära sig ännu mer av någon som vet långt mer än vad jag vet.

När jag var ner till centrum i dag så såg jag två fotpatrullerande poliser. Nu är jag förvisso inte i centrum varje dag, men det var väldigt länge sedan jag såg några gående poliser. Den nya organisationen som polisen genomfört och som gjort polisen till en enda myndighet arbetas det förmodligen fortfarande med. Och än har den inte satt sig.

Men en tanke med den är ju att polisen som är ute på fältet med och i sitt arbete ska förbättra kontakten med allmänheten. Kanske var de två i dag ute på ett sådant uppdrag? Vad vet jag? Jag tycker i alla fall att det är väldigt positivt att polisen på det här sättet gör sig synlig och anträffbar för gemene man. När man ser dem i sina bilar är det liksom inte alls samma sak. Hoppas att det inte var en engångsföreteelse.

I kväll var jag ner till Nordanå för att lyssna på Anton Lilja och titta på de bilder som han tagit. Anton Lilja är 16 år och han bor i Medle. Förra året vann han en av världens största tävlingar för naturfotografer, Wilddlife Photographer of the Year, i ålderskategorin 15-17 år. Bildvisningen och föreläsningen arrangerades av Skellefteå Fotoklubb.

Det var kul att vara där och se en del av alla hans fina bilder. Några hade han tagit hemma på tomten och andra hade han tagit i fjällen. Det är också så positivt och roligt att lyssna på en ung människa som så totalt brinner för det han gör och som kan tillbringa många timmar i ett gömsle för att förhoppningsvis få en bild på en fågel eller ett rådjur. Eller vad det nu kan vara som dyker upp framför honom.

Jag gillar ju att fotografera. Kanske kan man säga att det är ett växande intresse. Men det finns så mycket att lära och de digitala kamerorna erbjuder så oändligt med möjligheter som jag bara kan en bråkdel av. Men tekniken i all ära – i slutändan är det förmågan att bli varse ögonblicket, att fånga tillfället eller motivet i ett speciellt ljus som ger de bästa bilderna. Och det lär man sig bara genom att plåta väldigt mycket. Så det kanske jag ska börja göra i ökad utsträckning – att oftare ha kameran med mig och att faktiskt våga ta bilder.

När jag fotograferade i jobbet gick det jättebra eftersom man då hade en roll och inte var blyg. Tidigare i min karriär plåtade jag väldigt mycket, men under senare år, bland annat här i Skellefteå, blev det inte så mycket av den varan.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.